Foto: Hans O. Nyborg

Norwegian satte ny passasjerrekord i 2018 med over 37 millioner reisende og en fyllingsgrad på 86 prosent. Oppstart av 35 nye ruter, leveranse av 25 nye fly og en stor økning i langdistansetrafikken bidro til veksten og et sterkere globalt fotfeste. Samtidig var 2018 preget av store investeringer, sterk konkurranse og høy oljepris. Norwegian har satt i gang en rekke kostnadstiltak som vil styrke selskapet finansielt gjennom 2019.

Totalt valgte 37,34 millioner passasjerer at reise med Norwegian i 2018, en økning på 13 prosent sammenlignet med året før. På årsbasis var fyllingsgraden 85,8 prosent, ned fra 87,5 prosent i 2017.

– Trafikktallene for 2018 viser at Norwegians internasjonale fotavtrykk blir stadig sterkere, i tråd med konsernets strategi. Norwegian har gjort betydelige investeringer dette året og går nå inn i en fase med betydelig lavere vekst. Vi har justert ruteporteføljen og kapasiteten fremover, og har tilpasset ruteprogrammet til vintersesongen, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Norwegian har den siste perioden gjort sikringer av drivstoffpriser for 2019. Selskapet har et urealisert tap på denne sikringen pr i dag, men denne er tapsført i regnskapene for 2018. Med hensyn til resultatregnskapet for 2019 anses derfor Norwegian å være godt posisjonert i forhold til sikring av drivstoffpriser, også sammenlignet med andre flyselskaper.

– Konkurransen i luftfarten har vært tøff også i 2018, og kombinert med en høy oljepris og andre operative utfordringer, har dette har påvirket våre resultater. Ikke minst har utfordringer med Rolls Royce-motorene påvirket driften i 2018, noe som har gjort at vi har igangsatt en rekke kostnadseffektiviserende tiltak for å styrke selskapet finansielt gjennom 2019, sier Kjos.

ANNONSE
Forrige artikkelLuxair Dash 8-havari foreviget av Google Maps
Neste artikkelWiderøe ser positivt på avgiftsendring i distriktene