Flyselskapet Norse Atlantic Airways tapte 680 millioner før skatt i selskapets fjerde kvartal. Dermed ble det en smell for flyselskapet som onsdag kunne legge frem et resultat som viser at det mellom oktober og desember 2023 ble minus 64 millioner amerikanske dollar før skatt i kvartalet.
I samme periode viser en oversikt fra flyselskapet at driftsresultatet var minus 57 millioner dollar, mot 59 millioner i samme periode året før. For selskapet lå inntektene på 94,8 millioner dollar i fjerde kvartal, mot 46 millioner dollar i samme periode for ett år siden.
I løpet av kvartalet fikk flyselskapet hentet inn flere hundre millioner kroner i frisk kapital fra sine investorer, blant annet det italienske selskapet Scorpio som spyttet inn mer for selskapet å gå på. Det gjorde at kassebeholdningen ved årsskiftet lå på rundt 580 millioner norske kroner.
I årets siste kvartal opererte selskapet 10 fly og hadde en kabinfaktor på henholdsvis 75 prosent i oktober, 61 prosent i november og 71 prosent i desember. Mens selskapet opererte 403 flyvninger i oktober, ble det redusert til 242 i november og økt til 343 i desember.
Norse Atlantic Airways har slitt med punktlighetene i desember som kun var på rundt 60 prosent mot over 80 prosent i måneden før.
I den kommende sommersesongen skal flyselskapet operere 12 av sine 15 fly, mens tre Boeing 787-8 fortsatt skal være utleid til det spanske selskapet Air Europa.
-Når vi planlegger for vinter- og sommersesongene i 2024, vil vi utnyttet erfaringene fra 2023. Blant våre prioriteringer vil være nøye rutevalg, utnytte bedre billettprispotensial, øke lastefaktoren og utvikle ytterligere forretningsmuligheter innen frakt- og chartervirksomhet. Selskapet vil også gradvis utvikle sine sesongstrategier ettersom fokus i vintersesongen vil vende seg mer og mer mot muligheter i chartermarkedet som et supplement til egne rutefly. I sommersesongen vil hovedfokus fortsatt være å betjene Norse sitt eget rutenettverk sier direktør Bjørn Tore Larsen i en pressemelding.