Twitter

Mens nye bilder fra et overvåkingskamera viser øyeblikket da Airbus A320-flyet fra Pakistan International Airlines traff rullebanen med begge motorene først, ble også den første rapporten etter flyulykken i går sluppet.

Det var 22. mai i år at et Airbus A320 styrtet i et boligområde i Pakistan med 97 personer som omkom.

Nå har nye bilder fra et kamera på flyplassen i Karachi sluppet, som viser øyeblikket når flyets motorer treffer rullebanen på flyplassen. Hjulene på flyet er ikke ute når pilotene går inn for landing.

Mandag denne uken ble også den første preliminærrapporten fra myndighetene og havarikommisjonen i Pakistan presentert for regjeringen og landets samferdselsminister. Rapporten gir kapteinen og flygelederen i tårnet som hadde ansvaret for flyet, mesteparten av skylden for ulykken.

I henhold til rapporten blir det pekt på at pilotene nærmest var overmodige når det gjelder flyving, og hadde en oppførsel som ikke er forenlig med dyktige piloter og sikkerhet under flyvning. De to pilotene skal ha ignorert det meste flygelederen kom med.

Flygelederen som fikk med seg hendelsen fra tårnet får del av skylden for ulykken og skal ha neglisjert sitt ansvar. I følge rapporten heter det at flygelederen skulle ha kommandert pilotene til å lande flyet, fremfor å tillate at det fikk ta av igjen.

Flyet styrtet kort tid etter at pilotene tok av fra rullebanen igjen, fortsatt uten at hjulene var ute. I følge havarikommisjonen ville trolig flere ha overlevd dersom flyet var blitt buklandet på rullebanen, fremfor å ha tatt av igjen, med resultatet at begge motorene sviktet kort tid etter.

Begge pilotene har i følge rapporten brutt en lang rekke regler og satt sikkerheten til alle ombord i stor fare med sine avgjørelser, som også ble med dødelig utfall for 97 av 99 ombord.

ANNONSE
Forrige artikkelAir Serbia starter rute til Oslo
Neste artikkelFull krise for Lufthansa – Krangel mellom myndigheter og hovedaksjonær