Flyselskapet Pakistan International Airlines (PIA) har pånytt pådratt seg store problemer hva angår destinasjoner og tekniske utfordringer med flåten av fly.

For en uke siden ble det kjent at britiske BAA som drifter London Heathrow ga flyselskapet en advarsel som gikk ut på at hvis ikke PIA har fått tilbake punktlighet innen de olympiske lekene starter, vil selskapet bli nektet å fly til og fra flyplassen.

Bakgrunnen er at PIA det siste året, og spesielt de siste ukene har blitt mer og mer forsinket på sine ruter. Dette har medført at passasjerer har måtte overnatte på flyplasser, og til slutt bli med andre selskap for å komme fram. PIA har ikke ordnet med hotellovernatting for sine reisende.

Trusler fra Saudi Arabia

Nå kommer også alvorlige trusler fra myndigheten i Saudi Arabia, som har gitt PIA en uke på å hente seg inn og komme og gå på riktige tider, hvis ikke vil GACA som er luftfarttilsynet i Saudi Arabai, trekke tilbake de fleste godkjennelse til selskapet slik at det ikke får operere ruteflyvninger eller Hajj-turer.

I mai måned var over 70 % av alle PIAs flyvninger forsinket, noe som er fortvilende for flyplassledelse, samarbeidspartnere og passasjerene.

Skulle selskapet bli forsinket framover melder myndighetene i Jeddah at de ikke vil stille fasiliteter til rådighet for flyselskapet, som da selv må sørge for å frakte passasjerer  til et hotell eller tilsvarende for overnatting.

Myndighetene sier også at de vil nå holde et svært godt øye med PIA den kommende uken, og alle avvik vil bli øyeblikkelig innrapportert og danne grunnlag for en eventuell kansellering av slottidene til selskapet.

Få fly i luften

Problemene til PIA er som vi har omtalt på Hangar.no i en rekke saker denne våren at selskapet har kun halve flyflåten i luften. Rot i administrasjonen, lite kapital og manglende vedlikehold samt nye flydeler skaper alvorlige problemer for selskapets operasjoner.

Flere av selskapets Boeing 747, A310 og ATR-fly står nå på bakken uten de nødvendige flydelene på plass.

Flere europeiske land vurderer nå å sette selskapet på EU’s svarteliste, noe som vil bety en katastrofe for PIA.

Foto: Hangar.no