Foto: Boeing

Den Sør-Afrikanske havarikommisjonen SACAA har avdekket en episode med to Boeing 737 fly som kan få alvorlige følger for flyselskapene som er involvert.

Hendelsen fant sted på flyplassen i Johannesburg i april i år. Pilotene ombord på et Boeing 737-800 fra selskapet Comair som fløy for British Airways takset på normal måte ut til rullebanen for å ta av, turen skulle gå til Cape Town.

Samtidig som Comair-flyet var på vei fra taksebanen til rullebanen, passerte et fly fra selskapet Mango Airlines, Comair-flyet. Flygelederen ba pilotene i Mango-flyet å benytte en avkjørsel fra taksebanen som ville ta flyet inn på en parallell bane slik at de hadde god klarering til Comair-flyet når de skulle passere dette.

Problemet var at pilotene i Mango-Air valgte å fortsette rett frem og forbi Comair-flyet som var på vei ut på rullebanen fra samme taksebane. I rapporten fra havarikommisjonen står det at Mango-flyet kom for nær Comair-flyet med den ene wingleten, og ytterste del av den ene vingen. Resultatet var at denne kom i kontakt med stabilisatoren på 737-flyet fra Comair.

Pilotene ombord i Comair-flyet kontaktet flygelederen og fortalte at de hadde kjent at flyet ble dyttet av noe, og ba vedkommende undersøke med pilotene i Mango-flyet om de hadde vært borti flyet deres. Flygelederen gjorde som han ble bedt om, men pilotene i Mango-flyet hadde ikke kjent noe som de mente det var usannsynlig at de hadde truffet det andre flyet.

Det slo pilotene fra Comair seg til ro med og fortsatte avgangen fra rullebanen. Etter avgangen ble pilotene i Mango-flyet usikre på om det kunne være at de hadde kommet bort i det andre flyet allikevel. De kontaktet flygelederen og ba om å få returnere til terminalen for å sjekke flyet.

Der skulle det vise seg at det faktisk hadde vært kontakt mellom vingen på flyet deres og Comair-flyet. Da pilotene ombord i Comair-flyet landet på sin destinasjon fikk de beskjed om at det hadde vært kontakt mellom flyene, og en undersøkelse viste at

Comair-flyet gjennomgikk undersøkelse hos teknisk personell i Cape Town og bakkepersonell la merke til at den venstre bakre spissen av den horisontale stabilisatoren samt andre deler som var bøyd.

De to flyene hadde henholdsvis 189 og 138 personer ombord. Havarikommisjonen jobber med å få en endelig rapport etter hendelsen og vil da komme med sine anbefalinger overfor myndighetene og flyselskapene på etterspill.

ANNONSE
Forrige artikkelSkal fly oppvisning med BEA-Airbus under IAD
Neste artikkelEl-flyutviklingen går sakte – Utviklere sliter med utålmodige investorer