Pilotene som fløy et Airbus A320 fra det indiske selskapet Go Air på rute G8338 21. juni 2017, slo av feil motor etter møte med en fulgleflokk hvor en av motorene fikk problemer som følge av dette.
Det er i den endelige rapporten etter hendelsen at dette fremkommer. Rapporten kom denne uken.
Det var i forbindelse med avgang fra flyplassen i Delhi at flyet kom i møte med en fugleflokk, hvor flere fugler ble sugd inn i den ene motoren.
Ettersom flyet var under avgang bestemte kapteinen seg for at ville slå av den motoren som hadde fått fugler i seg. Pilotene valgte å slå av feil motor og fortsatte å stige ut fra flyplassen med motoren som hadde fått fugler i seg, og som hadde problemer med å operere slik den skulle.
Etter tre minutter skjønte pilotene at her hadde de gjort en stor feil. Da de så skulle starte opp igjen den motoren som det ikke var feil på, fikk de det som kalles start valve fault. Pilotene fikk deretter utført nødvendige tiltak i cockpiten før de på nytt kunne starte opp den friske motoren.
Pilotene fikk tatt en runde rundt flyplassen og landet med den ene motoren i full drift.
Havarikommisjonen i India har i sin rapport gitt uttrykk for at pilotene valgte å slå av feil motor, samarbeidet mellom de to i cockpiten var svært dårlig og begge hadde liten erfaring med hva som skal gjøres i møte med fugler og når motorer stanser opp som følge av fugler som har blitt sugd inn.
Go Air får også sterk kritikk for å ha alt for dårlig Cockpit Resource Management-system, og for at pilotene har fått for dårlig opplæring.