Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskap verden over sliter med å få tak i nok piloter til å kunne fly den mengden flyvninger som markedet etterspør. I følge Bloomberg News vil trolig mangel på piloter være en situasjon markedet må forberede seg på i flere år fremover.

I følge pilotforeninger verden over som Bloomberg har snakket med er det nå så stor mangel på piloter, at utdannelse av nye vil gjøre at det tar minst 4-5 år før selskapene begynner å se lyset i enden på tunnelen.

-Pilotmangelen for industrien er reell, og de fleste flyselskaper vil rett og slett ikke være i stand til å realisere sine kapasitetsplaner fordi det rett og slett ikke er nok piloter, i hvert fall ikke de neste fem pluss årene. Blant annet vil det tvinge United Airlines til å holde 150 regionale fly parkert til tross for økt innenlands etterspørsel, sier Scott Kirby, chief executive officer i United Airlines Holdings Inc til Bloomberg.

Bare de siste ukene har mangel på piloter og kabinansatte vist seg fra den ubehagelige siden. Både British Airways og Lufthansa har i tillegg til amerikanske flyselskap måtte kansellere flyvninger, på grunn av mangel på mannskap.

-Dette kommer til å bli en av de største begrensningene for industrien fremover, sier Alaska Air Group Inc.s administrerende direktør Ben Minicucci.

Sommeren 2022 skulle bli den første sommeren på to år der flyselskap verden over hadde planlagt et offensivt flyprogram, men nå ser det allerede ut til å sprekke for fullt.

De store amerikanske og europeiske flyselskapene har allerede meldt inn at flere tusen planlagte flyvninger vil bli kansellert og trukket ut av sommerens ruteprogram, på grunn av mangel på mannskap, og krigen i Ukraina.

United forventer en nedgang på 13 % i dette kvartalet fra 2019, mens Delta Air Lines anslår en nedgang på 16 %, American Airlines Group så mye som 8 % og Alaska Air, rundt 9 %. JetBlue Airways kutter 10 % av sine planlagte sommerflyvninger.