Foto: LOT

Historien om passasjerene som måtte betale for reparasjoner på et Dreamliner-fly fra LOT i Polen, er nå bekreftet av flyselskapet. Men saken er noe mer enklere enn mange medier fremstiller den som.

Det var en hydraulisk pumpe som hadde gått i stykker på et Boeing 787 Dreamliner-fly fra selskapet LOT Polish Airlines. Flyet skulle brukes på en returflyvning fra Beijing til Warszawa.

En tekniker som ble tilkalt fikk ordnet pumpen, men utfordringen kom da han skulle ha betaling for jobben. Mannen jobbet for Boeing og krevde kontant betaling etter utført arbeide. Prislappen kom på 360 amerikanske dollar i kontanter. Ettersom flyselskapets ansatte ombord ikke hadde kontanter nok til å dekke opp beløpet, ble det forespurt om noen av passasjerene var villig til å dekke inn resten av beløpet. Fire passasjerer trådde til med sedler, og samtlige fikk betaling av flyselskapet etter landing i Polen.

Flyet var allerede 10 timer forsinket da passasjerene ble forespurt ombord, det var derfor velvilje i å få betalt mannen fra Boeing.

Flere medier melder at beløpet var langt større og at de reisende ikke fikk penger av flyselskapet, dette avviser selskapet og viser til at samtlige fikk pengen tilbake med en gang flyet var på bakken i Polen, melder TVP.