Under en pressekonferanse i Pakistan denne uken kunne samferdselsminister Ghulam Sarwar Khan fortelle at pilotene i Airbus A320 flyet som styrtet forrige uke, ikke hadde meldt fra om at de hadde problemer med understellet, slik flere medier skriver.

Pakistanske myndigheter sier de nå vet at flyet gikk inn for landing, og at på grunn av at understellet ikke var ute, traff bakke med begge motorene først. To ganger skal motorene ha vært i kontakt med rullebanen og blitt skrapt langs denne, før pilotene klarte å få flyet opp i luften igjen.

Khan kunne fortelle pressen at flygelederen har fortalt at han ga pilotene beskjed om at flyet deres ikke var i rett høyde, og at de måtte redusere høyde i forhold til posisjonen de befant seg på. Kapteinen skal ha svart flygelederen “Jeg klarer det fint”. Kort tid etterpå skal kapteinen også ha sagt på sambandet at “Vi er komfortable nå”. Noe som har satt ett stort spørsmålstegn hos myndigheten hvorfor dette ble sagt.

På dette tidspunktet må enten pilotene ha trodd de hadde felt ut understellet og skulle lande, eller så måtte de ha trodd de befant seg på en annen høyde, skriver The Telegraph.

Pakistanske myndigheter heller til at pilotene har glemt å ta ut hjulene.

Etter at pilotene klarte å få Airbus A320-flyet opp i luften igjen, rapporterte kapteinen at de hadde problemer med begge motorene som hadde stanset opp, og at de mistet høyde raskt.

Undersøkelsene av ferdskriver og taleregistrator pågår nå for å finne ut om motorene stanset som følger av sammenstøtet med bakken, eller om det er andre grunner til at de stoppet. Flere havarieksperter stiller spørsmålstegn ved at pilotene klarte å få nok kraft i motorene til å løfte flyet igjen, dersom disse hadde fått skader da de traff bakken.

ANNONSE
Forrige artikkelBlodrødt for Norwegian
Neste artikkelWiderøe aktiverer sommerfrekvens for FOT-rutene