Det franske flyselskapet French Bee gjør seg klare til å motta to Airbus A350 i løpet av 2021, som vil få øynene til å sperres opp av både passasjerer og bransjen selv. For selskapet som i dag opererer fire Airbus A350-900, skal få levert to Airbus A350-1000 med 488 seter i kabinen.

Den europeiske flyprodusenten Airbus anbefaler mellom 350 og 410 seter i sine A350-1000, noen selskap som Air Caraibes har 429 seter i sine fly av denne typen, og British Airways har 333 seter, så blir dette helt unikt i antall seter ombord.

French Bee skal dele opp kabinen med 40 premium-seter og 448 seter i økonomiklasse. Dette skal selskapet benytte på sine langdistanseflyvninger med lavkost og lavpris opp i mente. Men selskapet som først setter inn disse to flyene i trafikk kommende høst, vil trolig få en tøff oppgave med å klare å fylle så mange seter på hver flyvning.

Selskapets Airbus A350-1000 vil i følge One Mile At a Time bli den flytypen med lavest kostpris per sete på langdistanse dersom selskapet fyller det opp. Det er ingen andre flyselskap i verden som kan skilte med det samme på langdistanse.

Det blir både trangt om plassen, til en lav pris, og en lang flytur med selskapets ruter mellom Paris og Tahiti. Spørsmålet er om det er mulig å fylle kabinen opp med nok passasjerer til å forsvare så mange seter ombord og et så stort fly på rutene.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no