Hangar.no
Collage - Alle foto: Hans O. Nyborg
Flyprodusenter

Problemene står i kø for Boeings aktive flyproduksjon

Mye av fokus de siste månedene rundt Boeing har vært problemene med 737 MAX som har satt alle flyene av denne typen på bakken. Men for den amerikanske produsenten er dette bare ett av de mange problemene som gir ansatte hodeverk og søvnløse netter.

Ved siden av at de tre flyplassene til Boeing, Everett, Renton og Boeing Field er fylt opp med MAX-fly, er det også fylt opp med Boeing 767-fly som skal bli tankfly for det amerikanske forsvaret.

I tillegg er det store utfordringer med motorer til Boeing 787 Dreamlinere, hvor forsinkelser står i kø for både produsenten og kundene.

MAX PÅ BAKKEN

Boeing har sin fabrikk for produksjon av 737 plassert på Renton ved byen Seattle i USA. Her har produksjonen av flytypen gått dag og natt som normalt inntil denne uken. Nå reduseres antall fly som lages i løpet av en måned med ti fly.

Problemene er først og fremst at ingen får fly MAX-flyene enn så lenge. Men ettersom produksjonen er i full gang, må også nye fly som kommer ut i andre enden av produksjonshallene lagres ett sted. På Renton er alle mulige plasseringer og flyparkeringer fylt opp, i mellom private småfly, helikoptre og Boeings produksjon av overvåkningsflyet Poseidon P8, også basert på Boeing 737.

Boeing 737 MAX-fly lagres fortløpende i Seattle, (3. mai 2019) – Foto: Hans Olav Nyborg

I tillegg har produsenten fylt opp ledige områder rundt på Everett, nord for Seattle. Her produseres Boeings 777, 787, 767 og 747. Nå tar et femtitalls MAX-fly også lagringsplass på Everett.

Produsenten har også fylt opp sine faste områder på Boeing Field, et steinkast fra produksjonen og flyplassen på Renton. Boeing Field er der flyselskapene henter sine nye fly, og hvor mange av flyene får fargelagt skrogene.

Her har også store parkeringsplasser for de ansatte blitt gjort om til parkeringsplass for MAX-fly som er ferdige malt, produsert og klare for leveranse til kundene, når de en gang i fremtiden får fly igjen.

MAX-flyene skaper stor hodebry og kundene uteblir i forhold til nye bestillinger, noe Boeing skulle ha nytt godt av ettersom salget gikk strålende helt frem til to av flyene som er produsert falt ned og over 300 personer omkom tilsammen.

Når MAX-flyene er i luften igjen er det ingen som med sikkerhet kan si noe om, men en ting er sikkert for Boeings ansatte på Renton, og de to andre flyplassene. Jobben med å hente frem igjen MAX-fly som skal leveres til kundene blir stor, tung og krevende.

NYE TANKFLY TIL FORSVARET STANSET

Boeing har i flere år samarbeidet med det amerikanske forsvaret om å utvikle nye tankfly. Pegasus KC-46 er bygget på modellen Boeing 767 og har vært utviklet siden Forsvaret startet å jobbe med erstatningsrett for KC-135 i 2002.

I januar i år ble det første KC-46 flyet levert til Forsvaret etter at kontrakten for flyene ble endelig inngått i 2011. Første flyet skulle først leveres i 2017, men ble deretter utsatt en rekke ganger på grunn av forsinkelser i produksjonen og uenighet om løsninger for hvordan de endelige flyene skulle se ut med hensyn til funksjoner.

KC-46 fly under modifisering etter produksjon hos Boeing på Everett i mai 2019. Foto: Hans Olav Nyborg

Etter at de første flyene var levert i januar og februar i år stanset alle leveransene av flere fly, etter funn av alt fra arbeidslamper til verktøy inne i veggene og under gulvet på flyene som var levert. Dette var utstyr som lå igjen etter at flyene var montert hos Boeing, og var gjenglemt av de som arbeidet med å sette sammen flyene.

Boeing produserer flyene under streng bevoktning inne i fabrikken der 787, 777 og 747 også blir produsert. Etter at flyene er ferdig, blir de tatt til et annet område på Everett der de modifiseres etter Forsvarets krav og militært utstyr blir påmontert.

Nå har også KC-46 flyene samlet seg opp, både på Everett, men også på Boeing Field nær Seattle. Forsvaret har krevd en stans i leveransene inntil Boeing hadde forbedret sine rutiner for gjenglemte ting inne i skroget.

Dermed har Boeing måtte finne plass, ikke bare til alle MAX-flyene som skal oppbevares så lenge de må stå på bakken, men også KC-46 har måtte lagres.

Denne uken ble det klart at Boeing og Forsvaret er enige om å gjenoppta leveransene igjen, med en langt strengere inspeksjon av flyene, både fra flyprodusenten og fra Forsvaret. Dersom det gjentar seg at teknikere glemmer igjen utstyr ombord i flyene vil det få konsekvenser for flyprodusenten. Det er da snakk om konsekvenser Boeing ikke har råd til å å måtte møte.

DREAMLINER PROBLEM PÅ NYTT

Boeing skulle oppleve problemer med sine nye Boeing 787 Dreamlinere i 2011 og 2012. Ikke bare det at de første 12 – 15 flyene var alt for tunge og ikke kunne leveres til kundene, i tillegg oppsto det problemer med flyenes batterier. Flere branntilfeller førte til at samtlige 787-fly ble satt på bakken i flere uker.

Nå er det på nytt trøbbel for Dreamlinere. De nye Trent 1000 motorene fra Rolls-Royce holder ikke mål, noe som har ført til at de fleste flyselskapene med denne motortypen på sine Dreamlinere har måtte bytte ut motorer og også sette flyene på bakken i lengre perioder.

Flere av Dreamlinere hos Boeing kommer ut av produksjonshangaren uten påmonterte motorer. Foto: Hans O. Nyborg

Feilen med motortypen ble oppdaget for tre år siden og har skapt store utfordringer for både motorprodusenten og ikke minst flyprodusenten. I tillegg har flyselskaper måtte sette flyene på bakken og leie seg inn ekstrafly fra andre aktører.

Norwegian, Virgin Atlantic og Qatar Airways er noen av selskapene som har følt dette på nært hold med sine Dreamlinere.

Nå står mellom 40 og 50 Dreamlinere verden over på bakken som følger av at motorene skal skiftes, testes og deretter godkjennes for bruk i trafikk igjen. I følge Seattle Times er Rolls-Royce nå i ferd med komme i rute for å levere nye motorer uten feil på til selskapene. I tillegg skal det være flere selskap som har fått avtaler med motorprodusenten rundt kompensasjon av tiden flyene ikke har kunnet bli benyttet i trafikk.

Flere av Dreamliner-flyene som er i rekken for å bli levert til kunder vil få forsinkelser med leveransene ettersom motorene blir forsinket fra produsenten.

Andre nyheter

Boeing avviser at «797» blir bygget for kun en pilot i cockpiten

Hans Olav Nyborg

Airbus oppjusterer maks distanse for A220 – Skal kunne fly Dublin til Boston

Hans Olav Nyborg

FAA og IATA avholder møter om godkjenning av 737 MAX-oppdatering 23. mai

Hans Olav Nyborg