Hangar.no

Qantas har sendt sin første A380 til Mojaveørkenen

Qantas Airways har tatt noen drastiske tiltak under den globale, pågående COVID-19 pandemien. De har begynt å førtidspensjoner og å sette fly på bakken. Dette gjør de for å bevare en god økonomi i selskapet under denne vanskelige tiden. Et av tiltakene Qantas har gjort er å pensjoner 747 et år tidligere enn planlagt. Nå velger selskapet å parkere alle A380ene på bakken de neste tre årene. Mandag denne uken ble den første A380en til Qantas sendt over til Victorville

Qantas sine A380 fly brukes på de store langdistanserutene som Sydney – London, Hong Kong, Los Angeles, Dallas og Singapore. Disse rutene er såkalt high-demand ruter der selskapet klarer å fylle flyet opp. Direktøren i Qantas mener at rutene må opereres av andre flytyper , som B787 og A330 på grunn av mangel av passasjerer. Direktøren i Qantas Alan Joyce har selv sagt til ExecutiveTraveller «A380ene våre må være på bakken i minst tre år før vi ser at de kan brukes igjen». Det må være et volum av passasjere for at det kan være lønnsomt.» Han kan også berolige med at A380ene ikke skal pensjoneres med det første. Qantas har brukt penger og ressurser på å renovere og å holde flyene i topp stand. Joyce ser for seg at flyene kan brukes så langt inn som mot 2030.

Jobben for Qantas nå er å fly over de tolv A380ene over til Mojaveørknen i USA. Her skal flyene sikres og lagres frem til de skal tas i bruk igjen. Men det kommer til å ta en tid før det skjer. Mojave er et ideelt sted å oppbevare flyene, da ørkenklimaet beskytter flyet.

6 Juli i år ble det første A380 til Qantas overført til Victorvill (VCV). Joice sier også til ExcecutiveTraveller «De første flyene som kommer tilbake fra lagring kommer til å være de 6 A380ene som er nylig renovert» De andre gjenstående flyene er mer usikkert om kommer tilbake. Hele planen avhenger av hvordan verden kommer seg tilbake. Ingen vet hvordan verden blir etter COVID-19. Qantas viktigste ruter til USA & UK er topp prioritet framover å få åpnet.

Frammover nå må passasjerer som skal fly til Australia mest sansynelig belage seg på å fly en B787 Dreamliner. Det er også snakk om å sette opp en ekstra daglig flyvning med Dreamliner, om etterspørselen skulle øke. Andre langdistanseruter kommer til å bli fordelt på A330 og B787

Andre nyheter

Fikk levert tre nye Airbus A350-1000

Hans Olav Nyborg

Medier: MHI stanser utviklingen av SpaceJet

Hans Olav Nyborg

Utsetter leveransen av 18 Boeing 737 MAX-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer