Flyselskapet Qatar Airways vurderer å bytte sin bestilling på 10 Boeing 777-8 til den større utgaven Boeing 777-9. I følge nyhetsbyrået Reuters mener flyselskapet at versjon -9av den nye generasjonen Boeing 777 er så tett opp til hva versjon -8 er, så det blir bedre økonomisk å velge den større versjonen.

Emirates og Qatar Airways er de eneste flyselskapene som har lagt inn bestilling for den mindre typen Boeing 777-8. Når Qatar Airways nå muligens trekker seg fra denne versjonen blir Emirates eneste kunde igjen.

Det kan også bety at Boeing velger å få Emirates over på versjon -9 og dermed dropper å produsere versjon -8 av den nye 777X. Emirates har allerede varslet at flere 777-X bestillinger vil bli endret til Boeing 787.

Boeing bekrefter også overfor Reuters at etterspørsel av versjon -8 vil avgjøre om og hvor raskt denne typen kommer i produksjon. Qantas Airways i Australia er også en potensiell kunde for 777-8, men så langt er det ikke tatt noen avgjørelse i Australia om dette blir en bestilling.

Boeings 777-9 skal fly for første gang i 2020, etter ett års forsinkelse.

FAKTA:

BOEING 777-8

384 passasjerer | 16.170 kilometer range | 69.79 meter langt

BOEING 777-9

426 passasjerer | 13.500 kilometer range | 76.72 meter langt

Boeing 777-8
Boeing 777-9