Statens Havarikommisjon for Transport slipper i løpet av dagen i dag den endelige rapporten etter flyulykken med et fly fra Atlantic Airways på Stord Lufthavn 10. oktober 2006.

I følge kommisjonen vil rapporten ikke kunne gi det endelige svaret på hva som var direkte årsak til ulykken som krevde fire menneskeliv og skadet 12 andre som var ombord.

I følge rapporten som ble gitt ut midlertidig i 2007 heter det i forbindelse med hendelseforløpet;

Etter landing merket flygerne at flyets lift spoilere ikke kom ut. Indikatorlysene som normalt skal komme på etter 3 sekunder, lyste ikke. Flygerne kalte umiddelbart ”No spoilers”. Deretter erfarte flygerne at maksimal bruk av bremser ikke medførte forventet retardasjon. Det ble skiftet til alternativt bremsesystem og til slutt til nødsystem uten at dette endret effekten. Nødsystemet har ikke beskyttelse mot blokkering av hjulene. Vitner observerte grå/blå røyk bak hovedhjulene. Kapteinen hadde en viss retningskontroll på flyet og ønsket å unngå avkjøring av rullebanen på steder hvor han visste at utenforliggende terreng var særs ugunstig. Flyet forlot rullebaneenden i nord med relativ lav hastighet. Ferden fortsatte nedover en bratt skråning og flyet fikk betydelige skader da det traff lysstolper, trær og større steiner.

Havarikommisjonen har siden 2007 benyttet tiden til å gjennomgå ekspertanalyse av opptak fra flyets cockpit samt de hydrauliske systemene rundt flyets spoilere.

Flyet var av typen BAe 146-200 (OY-CRG).

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian med finale i kåring av halehelter
Neste artikkelStreik i Finnair fram til fredag