Hangar.no
Foto: BEA

Rapporten etter ET302 viser at pilotene gjorde det de skulle

Den midlertidige rapporten etter havariet med et Boeing 737 MAX 8 fly fra Ethiopian Airlines i mars måned, ble i dag lagt frem av etiopiske myndigheter.

Rapporten mener begge pilotene fulgte de anbefalinger som var gitt av FAA og Boeing i håndtering av en situasjon som det flyet befant seg i. Havarirapporten penker på at pilotene skla ha gjort alt som sto i deres makt for å komme ut av situasjonen der nesepartiet pekte nærmest rett nedover.

Under pressekonferansen ble det tilbakevist at flyet skal ha truffet et objekt eller fugler under avgang, noe flere medier meldte torsdag morgen.

Rapporten viser til at pilotene først skal ha slått av MCAS-systemet som anbefalt, men at dette så ble skrudd på igjen kort tid etterpå. Det er uklart hvor mange ganger systemet ble skrudd av og på, noe som vil komme i den endelige rapporten etter ulykken.

Andre nyheter

Passasjerer måtte holde nødskliene på bakken under evakuering – Holdt på å blåse bort

Hans Olav Nyborg

Convair-fly styrtet under landing – Startet karrièren hos SAS i 1957

Hans Olav Nyborg

Brann i Airbus A321 hos British Airways var oljelekkasje

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer