Da søknadsfristen til flygelederutdanningen gikk ut ved midnatt 15. februar, hadde det kommet inn rett under 1000 søkere til 20 studieplasser. Dette er søkerrekord for flygelederyrket. Om lag 40 prosent av søkerne var kvinner.
-Det er gledelig at så mange unge søker seg til Avinor, flygelederyrket og luftfarten. Jeg tror noe årsaken til det rekordhøye søkertallet er en kombinasjon av at man får mulighet til å jobbe med både luftfart og ny teknologi i årene som kommer. Vi er nå inne i en fase hvor neste generasjons teknologi for luftfarten utvikles. Dette, kombinert med Avinors viktige samfunnsoppdrag hvor vi kobler Norge og verden sammen, tror jeg appellerer til de nesten 1000 søkerne som sikter seg mot flygelederutdanningen, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Konkurransen om studieplassene er knallhard, og det stilles strenge krav for å nå gjennom nåløyet som er basert på behovene knyttet til fremtidens lufttrafikktjeneste. Neste fase er seleksjon, hvor de utvalgte kandidatene må gjennomføre intervju, praktiske prøver og medisinsk sjekk.
-Det er gledelig at begge kjønn er godt representert i søkermassen. Her vil det være mulig å sikre en mangfoldig rekruttering, sier Foss i Avinor.
Flygelederyrket omfatter kontroll av luftrommet i Norge, enten i kontrolltårn på lufthavner eller ved en kontrollsentral, i det som kjennetegnes som flysikringstjenesten. Årlig er det ca. 525.000 flybevegelser i norsk luftrom, som omfatter både rutefly, ambulanseflyvninger, militær trafikk og helikoptertrafikk. Kandidatene som kommer gjennom nåløyet, og blir tatt opp til flygelederutdanningen starter med et års teoretisk grunnutdanning i Praha, Tsjekkia. Dersom man består grunnutdanningen, fortsetter man i praksis ved en operativ enhet i Norge, før man blir sertifisert flygeleder.