Det indiske luftforsvaret måtte forlate et av sine HAL Dhruv helikoptre på 5.000 meters høyde, da pilotene måtte nødlande på Siachenbreen. En isbre som ligger øst i fjellkjeden Karakorum i Himalaya, like øst for Line of Control mellom India og Pakistan.

Pilotene ble reddet ned fra fjellet ved hjelp av et annet helikopter, men det de hadde fløyet som fikk tekniske problemer måtte bli stående igjen på isbreen.

Det indiske luftforsvaret hadde et håp om at det kanskje var mulig å reparere helikopteret, men ettersom det ble stående forlatt på breen, var det stor usikkerhet om det ville være mulig å hente det frem fra snøen igjen eller om det var tapt.

I seks måneder ble arbeidet planlagt og flere ganger ble det tatt turen opp for å se til at det havarerte helikopteret ikke var tatt av noe ras.

Byttet ut rotorblader og motor

I løpet av sommermånedene ble både rotorbladene og motoren byttet ut på helikopteret.

Nå i desember har et mannskap som både kunne reparere og fly helikopteret brukt 15 dager på komme seg opp til helikopteret. Ettersom det har vært dårlig vær i området har turen for de som skulle få det ned til basen igjen blitt en tøff oppgave heter det i en pressemelding.

I følge den indiske avisen Financial Express brukt de kun en time etter å ha nådd frem til helikopteret, før det var klart for avgang og kunne flys tilbake til basen. 11 måneder etter nødlandingen er Dhruv-helikopteret tilbake på basen.

Helikoptertypen er i utgangspunktet fransk, men blir bygget på lisens i India. Det kan operere opp til 7000 meters høyde, men det krever nøyaktighet og god planlegging fra de som flyr det. Marginene i 7000 meters høyde er svært små melder det indiske luftforsvaret.

ANNONSE
Forrige artikkelSun-Air legger ned enda en Oslo-rute
Neste artikkelIcelandair sikrer seg salg og tilbakeleie av MAX-fly