Foto: Hans O. Nyborg

Etter at Boeing mandag kom med en offisiell uttalelse om at produksjonen av 737 MAX-flyene stanser opp, kommer det nå frem at en av årsakene til dette er at det amerikanske luftfartstilsynet FAA har sagt at en ny godkjennelse for flytypen tidligst er ventet i februar, eller i mars.

Det er kilder innen FAA som nyhetsbyrået Reuters intervjuer som forteller dette i dag.

Mens Boeing hadde stor tro på at godkjennelsen skulle komme i løpet av perioden oktober til desember 2019, kan mye tyde på at dette først skjer mot midten til slutten av første kvartal i 2020.

Dersom FAA skulle godkjenne 737 MAX for å fly på nytt i februar, betyr det rundt fire til seks uker før de amerikanske flyselskapene kan ta flyene i bruk igjen melder nyhetsbyrået Reuters. Etter godkjenning av MAX-flyene hos tilsynet, må flyselskapene selv sette i gang arbeidet med å installere den nye programvaren i sine fly, så skal flyene gjennomgå omfattende vedlikehold, og piloter som skal fly må gjennomgå pålagt opplæring i en simulator.

Hjelper lite at FAA godkjenner MAX i USA

For flyselskap verden over er det derfor trolig at MAX-flyene først kommer i luften igjen flere måneder etter at FAA har godkjent flyene. Årsaken til dette ligger i at det hjelper lite om USA godkjenner flytypen, når andre land ikke har godkjent MAX. Det betyr at for et selskap som Singapore Airlines, må også Indonesia og Kina godkjenne flyene før selskapet kan ta disse i bruk på ruter fra Singapore og ut i verden.

LES OGSÅ: BOEING STANSER PRODUKSJONEN AV MAX I JANUAR 2020

United Airlines 737 MAX – Foto: Hans O. Nyborg

United Airlines og American Airlines har i utgangspunktet oppført MAX-flyene på flyvninger som går utenfor grensene til USA. For at disse rutene skal kunne betjenes med MAX, må altså land i Sør-Amerika også fullføre sine prosesser rundt en godkjennelse av MAX, før flytypen kan benyttes her.

Europa kommer bedre ut enn USA når flyene står på bakken

I mellomtiden hevder analytikere i Europa at europeiske flyselskap kommer bedre ut enn amerikanske i forhold til at MAX-flyene står på bakken.

For 12 måneder siden hadde Europa et problem med overkapasitet i markedet, det at MAX-flyene står på bakken har endret bildet til at markedet i Europa nå i større grad har fullere fly og flyr på ruter det er økonomisk forsvarlig å betjene.

I USA er markedet den andre veien rundt. Flyselskapene ser et skrikende behov for mer kapasitet og planlegger flere nye ruter og en større økning i trafikken så fort MAX-flyene er tilbake i trafikk.

LES OGSÅ: MØTE MELLOM BOEING OG FAA FØRER TIL FLERE ENDRINGER PÅ MAX-FLYENE

Boeing har ikke mer plass til MAX-fly i Seattle nå – Foto: Hans O. Nyborg

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing stanser 737 MAX produksjonen i januar – Har 400 uleverte fly lagret
Neste artikkelIcelandair utsetter dato for 737 MAX flyvninger til mai 2020