Selv om flere land inkludert Storbritannia og USA har innført strenge sanksjoner mot Russland, er den sivile flyproduksjonen ikke blitt rammet enda. Irkut som er i full gang med å både bygge sine første MC-21 og å sertifisere ferdig flyet med vestlige motorer, kan fortsette med arbeidet enn så lange.

Til tross for invasjonen av Ukraina og sanksjoner på flere diplomatiske nivåer, har veken Pratt & Whitney, Airbus eller Boeing blitt forhindret i å fortsette med leveranse av sine produkter, service og vedlikehold til flyproduksjon og flyselskap i Russland.

Irkut har bygget det nye passasjerflyet MC-21-300 med to typer motorer, både Pratt & Whitney PW1000G men også den russiske produserte PD-14 motoren.

Det samme gjelder for flyets APU hvor det kan velges mellom Honeywell HGT750 eller TA18-200 fra Aerosila. Produsenten har i stor grad valgt å sikre seg ved å ha to alternativer på det meste i flyet, både russiske komponenter eller vestlige hovedsakelig amerikanske komponenter. Noen unntak er det som gelder endel av utstyret i cockpiten.

I det store bildet har flere av de russiske flyselskapene som Aeroflot, Nordwind, Red Wings og Alrosa bestillinger inne på flytypen med P & W motorer, mens de fleste russiske selskapene som flyr for myndighetene skal ha russiske motorer. Irkut kan bli tvunget til å måtte endre disse bestillingene til kun å leve fly med russiske motorer dersom sanksjonene blir utvidet og det vil ramme importen av vestlige motorer og komponenter til Russland.

Produsenten har bestillinger inne for 175 fly på flytypen som etter planen skulle ha blitt levert fra 2019, , etter å ha blitt lansert tilbake i 2007.

De senere observasjoner av produksjonen tilsier at produsenten i større og større grad har valgt å bruke russisk produserte komposittvinger og skrog.

Det var i desember i fjor at det første testflyet med utelukkende russiske komponenter som dekket 85 prosent av flyet hadde sin aller første flytur.

Det russiske flyselskapet Aeroflot har 50 fly i bestilling.