Hangar.no
Foto: Hans Olav Nyborg
Foto: Hans Olav Nyborg
Flyindustri

Russland vil produsere ny versjon av Antonov An-124

Russland ønsker å starte produksjon av kjempeflyene Antonov 124.  Transportflyene som ble lansert på 1980-tallet er etterspurt i markedet, men konflikten mellom russerne og Ukraina gjør at produsenten Antonov ikke klarer å sette i gang produksjonen av flere fly.

Nå hevder russiske myndigheter at det er Russland som har rettighetene til kjempeflyet og designet. To tredjedeler av alle verdens Antonov 124 er bygget i den russiske byen Ulyanovsk. Dette betyr at russerne mener de har rettighetene på sin side i forhold til designet på flyet. Noe den ukrainske produsenten Antonov er uenig i. Antonov har bygget flyene på lisens siden slutten av 1970-tallet. Kjempeflyene ble bygget parallelt i Russland og i Ukraina.

Antonov-selskapet ble opprettet i Novosibirsk, men ble på slutten av 1950-tallet flyttet til Kiev. Nå krever russerne at de kan fortsette å produsere kjempeflyene, og ikke nok med det, de ønsker å endre utseende på flyet.

I følge den russiske statlige TV-kanalen RT skal de nye utgavene av An-124 komme under et helt nytt navn, og med en rekke nye endringer på flyskroget og på innsiden.

Antonov 124 er verdens største transportfly som er masseprodusert. Det finnes ett fly som er større, men som det kun finnes ett eksemplar av, Antonov 225.

For operatører av flytypen An-124 er den største utfordringen i dag å få nok deler til flyene gitt konflikten mellom Russland og Ukraina. Flesteparten av verdens An-124 befinner seg i de to landene, men også i Storbritannia, USA og Midtøsten er det slike fly som opereres av fraktselskap.

Det russiske forsvaret har også en rekke utgaver av flyet som benyttes som transportfly.

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Lufthansa A321 får nytt liv som fly for Luftwaffe

Hans Olav Nyborg

787 motorproblem: Produsenten skylder på luftforurensning

Donerer verdens første Boeing 777 til museum i USA