Hangar.no
Foto. AAIB
  • Forsiden
  • Hendelser
  • Ryanair-fly mistet nesehjul på vei til København – Slitasje over tid var årsak
Hendelser

Ryanair-fly mistet nesehjul på vei til København – Slitasje over tid var årsak

Den 15. september 2017 mistet et fly fra Ryanair det ene av de to nesehjulene på flyet. Flyet skulle fra London til København.

Pilotene og kabinbesetningen i et Boeing 737-800 fly fra det irske selskapet Ryanair hørte en lyd og følte en bevegelse som i utgangspunktet kunne minne om at flyet kjørte nesehjulet over et lyspunkt i taksebanen. Dette valgte ingen av de to pilotene å sjekke noe mer, det eneste var at det var noe merkelig å oppleve der flyet sto klart til å kjøre ut på rullebanen på London Stansted.

Kort tid etter tok flyet av, og pilotene på et fly bak kunne over sambandet fortelle at Ryanair-flyet hadde mistet det ene  nesehjulet under avgang.

I følge den britiske havarikommisjonen Air Accidents Investigation Branch, skal pilotene ha slitt med å holde flyet rett i det de ga full gass nedover rullebanen. For kapteinen virket det som om det var en sterk sidevind som hindret flyet å holde seg rett på rullebanen, dette til tross for at været var fint uten særlig mye vind.

Pilotene fikk etter dette beskjed om at det ene hjulet, samt deler av festene til hjulet lå igjen på rullebanen etter avgang. Pilotene valgte å fly i sirkel rundt London Stansted mens de studerte flyets manualer for å finne en anbefaling for landing med bare ett nesehjul inntakt. Da de ikke fant dette i manualen ble det bestemt at de skulle utføre en landing tilbake i London etter punktene i manualen som forteller hva en skal gjøre dersom nesehjulet er punktert.

Da pilotene var klare for å returnere til London Stansted, avslo flygelederen dette og ba de om å heller velge enten flyplassen East Midlands eller Prestwick, i frykt for at Ryanair-flyet ville sperre rullebanen på Stansted under landing.

Etter litt frem og tilbake ble det klart at pilotene mente de hadde nok drivstoff til å kunne lande på East Midlands-flyplassen, hvor flyet landet etter 20 minutter. Pilotene valgte å holde nesepartiet i luften så lenge som mulig før det ble satt forsiktig ned på rullebanen ved landing.

Flyet stanset opp og ble stående på rullebanen. Brann- og redningsmannskap rykket ut til flyet og kunne bekrefte at det manglet ett nesehjul. Det ble da bestemt at flyet skulle tømmes for passasjerer og mannskap, på rullebanen. Flyet måtte deretter hentes med en tug som fraktet det inn til terminalen.

Nå har AAIB konkludert med at det under en lengre periode utviklet seg fra en liten sprekk til en større sprekk i metalldeler som holdt nesehjulet på plass.

Havarikommisjonen skriver i sin rapport at dersom flyselskapet hadde utført en såkalt  Barkhausen-inspeksjon, ville sprekkdannelsen i metalldelene på nesehjulet ha blitt oppdaget. Da hadde denne hendelsen vært unngått heter det.

Flyselskapet har etter hendelsen satt i gang en slik inspeksjon av 12 Boeing 737-800 i samme serienumme rog klasse som flyet fra 2006 som var involvert i denne hendelsen.

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

Vil søke i isen på Grønland etter motordeler fra A380

Egyptair-fly fikk problemer med landingshjulene i Beograd

HiFly Airbus A380 skadet i Paris

Hans Olav Nyborg