Ryanair kan få en utfordring med å fortsette sitt kjør med å ta betalt ekstra for sitteplasser ved nødutgangene, problemet er når ingen betaler ekstra blir setene stående tomme.

Nå har luftfartstilsynet i Irland (IAA) igangsatt en undersøkelse hva tomme seterader ved nødutgangene har av betydning i en nødsituasjon. IAA mener det kan stå om å redde liv eller ikke hvis praksisen fortsetter og seteradene står tomme.

IAA mener også at Ryanair og alle andre flyselskap som tar ekstra betalt for å sitte ved nødutgangen utsetter de andre passasjerene for en livsfarlig situasjon, ettersom det ved et nødstilfelle vil være behov for at passasjerene åpner nødutgangene som befinner seg ved seteradene. Står disse seteradene ofte tomme og det skjer en alvorlig hendelse med røyk i kabinen kan det få fatale følger når andre passasjerer må lete seg fram til seteradene med nødutganger, mener tilsynet.

IAA har nå innkalt  flyselskapet Ryanair til et møte hvor saken skal diskuteres grundig melder britiske medier.

Flyselskapet på sin side sier de ikke ser dette som et problem da de mener alle passasjerene får samme sikkerhetsinstrukser og må handle deretter.

Ryanair sier det må være opp til passasjerene foran og bak seteradene med nødutganger, å få åpnet dørene hvis det skulle bli behov for dette.

Det koster 10 pund ekstra for en reisende å få lov til å sitte ved nødutgangene på et Ryanair fly.

ANNONSE
Forrige artikkelHercules-styrt – kan minne om 901 i 1979
Neste artikkelPanikk på russisk 737