Den 20-år gamle forretningsmannen Brodie Chapman har gått til søksmål mot flyselskapet Emirates etter en flyvning mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Dubai. Chapman reiste med flyselskapet etter et besøk i Norge og valgte å fly businessklasse som han alltid gjør. På flyvningen 28. mars hevder 20-åreingen at han ble møtt av en skitten kabin og en ødelagt seteplass.
Setet skal ikke ha vært mulig å legge bakover, interiøret skal ha vært slitt og etter funn av et par gamle strømper stappet ned mellom setet og veggen fikk han nok.
Chapman sier til MailOnline og Australia Business News at han betalte over 35.000 kroner for flybilletten i businessklasse, som han pleier å reise med flere ganger i året. Denne gangen sto ikke opplevelsen opp til prisen og det flyselskapet hadde avertert på nettsidene sine som komforten ombord.
Den australske forretningsmannen reiser Emirates mellom London og Perth flere ganger i året, og har som regel vært svært fornøyd med både flytypen som har vært Airbus A380 eller Boeing 777, men denne aktuelle dagen skal flytypen fra Oslo lufthavn ha vært A6-EGQ, en Boeing 777-300ER bygget i 2012.
Chapman og hans advokat hevder flyet er over 23 år gammelt, men ettersom han selv sier han reiste den 28. mars i år, er det et 12 år gammelt fly det er snakk om.
Chapman postet flere bilder i sosiale medier, og hevder han ikke har fått det produktet han betalte for, og som fremgikk av nettsidene til flyselskapet da han la inn bestillingen sin. Nå tar 20-åreingen saken inn i rettssalen i London, der han håper å få ut minst 5000 amerikanske dollar som erstatning for flyturen han var så misfornøyd med.
Emirates har tilbudt mannen 20000 poeng i Skywards Miles bonusordning som kompensasjon for turen. Dette har Chapman avvist.
-Jeg betaler mer penger for å fly med Emirates enn andre flyselskaper fordi de er ment å tilby mer luksus og komfort, men hvis produktet de annonserer ikke har noe forhold til det du faktisk mottar – jeg tror ikke det er virkelig rettferdig sier Chapman til Daily Mail Australia.
Flyselskapet har ikke kommentert saken.
Saken hans kommer etter at en annen business class-passasjer gikk til sak mot samme flyselskap, og fikk tusenvis av dollar i kompensasjon i tillegg til å få administrerende direktør dratt inn i saken etter at vedkommendes klage ble ignorert av flyselskapet.