Foto: Hans O. Nyborg

Singaporebaserte BOC Aviation som leaser ut flere Boeing 747 til det russiske flyselskapet AirBrigdeCargo, har valgt å gå til retten med søksmål mot selskapet.

Årsaken er at selskapet til tross for at leasingselskapet la ned forbud, fløy to av sine Boeing 747-8F fra Kina til Russland og basen i Moskva. Dette etter at begge flyene hadde mistet både forsikringen og sitt flygende sertifikat.

BOC Aviation forsøkte å handle raskt for å få alle sine fly av denne typen hentet tilbake til Europa, før selskapet selv fikk hentet dem fra sine fraktoppdrag i Asia. Ett av Boeing 747-8F (VQ-BFE) klarte leasingselskapet å tvinge mannskapet til å overgi i Hong Kong, men to andre 747 klarte mannskapet til det russiske fraktselskapet å fly avgårde mot Russland før leasingselskapet fikk aksjonert.

Nå har BOC Aviation tatt saken inn for en domstol i USA og ber om at retten beordrer selskapet til å levere disse flyene tilbake til eieren. Selskapet vil påberope seg artikkel 20 under Cape Town Convention som tillater å kunne hente fly ved tvang.

AirBrigdeCargo har fløyet de to andre Boeing 747-flyene (VQ-BFU, VP-BIN) til Moskva og parkert flyene på Sheremetyevo-flyplassen. Mannskapet i selskapet har fått beskjed om at de ikke skal flys utenfor Russland eller leveres tilbake slik selskapet krever det.

Begge flyene har stått parkert siden 6. mars da de ankom Moskva.