Flyselskapet SAS ser ingen lys i enden av tunnelen når det gelder hvordan det stengte luftrommet over Russland påvirker selskapets Asia-flyvninger. Direktør i selskapet, Anko van der Werff, mener SAS er ett av de selskapene som er hardest rammet i Europa når det gjelder at luftrommet over nabolandet er stengt.
I over to år har SAS måtte finne andre veier å fly ettersom luftrommet som er den strakeste veien er stengt.
-For oss er det mellom to og en halv og tre og en halv time ekstra enveis på hver Asia-flyging,” sier van der Werff under en pressekonferanse under IATAs generalforsamling i Dubai, melder Flight Global.
Han legger ikke vekt på at de to siste årene har svekket selskapets Asia-trafikk og markedsandeler.
-Vi var omtrent tre ganger til tre og en halv ganger [større] til Asia før Covid og den påfølgende russiske luftromsstengingen. Det forteller deg noe om omfanget av virkningen for oss, sier han.
På sikt ser ikke selskapet noen snarlig løsning.
-Det er ikke noe lys i enden av tunnelen for når disse tingene kan endre seg, så det vil forbli for bransjen som helhet – og sikkert for at SAS er så høyt i Nord-Europa, vil fortsatt være en utfordring, legger han til.
Det er de gjeldende drivstoffpriser med en svært lav svensk krone, som i følge SAS-direktøren gjør det vanskelig å få det til å fungere.