Connect with us

Danmark

SAS får frist til 10. januar med plan for bedre nettsider

Skjermdump SAS

SAS har måtte tåle en sto andel frustrasjon fra sine kunder og brukere over nye nettsider som ikke tilfredsstiller krav til brukervennlighet. Klagene har haglet inn i hele år, ikke bare til flyselskapet selv, men også til forbrukermyndighetene i de tre landene; Norge, Sverige og Danmark.

I en rapport Tilsynet for universell utforming av IKT la frem i november går det frem at nettsidene til SAS har over 20 avvik som flyselskapet nå må rette. Det gjelder muligheten til å navigere på nettsidene uten bruk av PC-mus, bedre kontrast i fargevalgene og synlighet av siden ved bruk av en skjerm som får mye lys inn på seg og selskapet må bedre kodingen av innholdet.

Tilsynet for universell utforming av IKT har sammen med Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomført et tilsyn av nettsidene i perioden fra 20. juni i år og frem til 3. november.  Tester med forskjellige nettlesere og digitale enheter er utført og dommen er nå klar.

Rapporten peker på at det ikke er mulig å bruke bare tastatur til å velge antallet passasjerer som skal reise på en flytur, dato for når flyvningen skal gjøres, inkludert valg av ulike billettyper. Det er totalt over 20 avvik som må rettes.

Innen 10. januar neste år må flyselskapet levere en plan til tilsynet for hvordan og når avvikene skal rettes. Dersom planen godkjennes av tilsynet får selskapet en frist på seg til å ha rettet alle feilene, ellers venter det pålegg og bøter heter det i følge Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

SAS sier til nettstedet ABCNyheter at de legger seg helt flat for kritikken og skylder på nye IT-systemer som ble innført våren 2017. Flyselskapet lover at de skal ha rettet alle påleggene i rapporten innen første halvår i 2018 er omme. I følge avisen skal SAS allerede ha sendt over en plan for hvordan nettsidene skal rettes på.

FLERE FRA Danmark