SAS har flere ganger vurdert ren Airbus-flåte, nå blir det fort realitet

Flyselskapet SAS har valgt å inngå en avtale med den europeiske flyprodusenten Airbus om kjøp av nye mellomdistansefly. Det har ikke vært noe varmt samarbeide eller kundeforhold mellom de to partene, derfor kommer bestillingen på Airbus A320-familien som en noe overraskende avgjørelse.

De siste 70 årene har SAS hatt en mer nært og varmt forhold til Boeing som leverandør av fly. Den første runden med bestillinger av fly hos Airbus på 1970-tallet endte med fire Airbus A300-fly som var uønsket i flåten fra første dag de ble levert.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET…

SAS har over 70 år som kunde hos Boeing bak seg. Foto: SAS

En avgjørelse på kjøp av langdistanse fly av typen Airbus A330 og Airbus A340 ble en lang konflikt internt i selskapet etter at Boeing 767 hadde denne posisjonen i flåten.

Senere skulle det bli lagt inn bestilling på ytterligere Airbus A321, som endte med å bli byttet ut med fire Airbus A319, ettersom ordren på de større flyene ikke lot seg kansellere uten enorme beløp å betale.

LES OGSÅ: SAS BESTILLER NYE AIRBUS A320NEO

Da SAS-ledelsen på slutten av 1980-tallet besøkte Airbus-fabrikken var det for å se på produsentens nye skudd på himmelen, Airbus A320, et fly produsenten hadde store forhåpninger om at skulle bli et stort salg til SAS.

Airbus A320 var fra første leveranse til Air France i 1988 en flytype sterke krefter i den danske siden av SAS ønsket seg, mens svenskene ville og valgte å kjøre på med flere Boeing-fly.

Derfor ble det ingen kjøp av Airbus A320 den gang, i stedet for ble det inngått flere runder med

SAS Boeing 767 – Foto: Boeing/SAS

kjøp av Boeing-fly, blant annet Boeing 737-600, 737-800 og 737-700.

Tar vi med Boeing-flyene av typen 737 og 767 og 747 har SAS operert over 244 fly fra den amerikanske produsenten inkludert en rekke av flyene som i sin tid ble levert til Linjeflyg og Braathens SAFE. I tillegg har selskapet hatt de fleste modellene i Douglas-familien som endte med å bli endel av Boeing-familien med DC-3, DC-9 og DC-8 i store antall.

På Airbus siden er det 65 fly totalt av A300, 330, 340 og 320-familien.

Nå faser SAS ut sakte med sikkert en lang rekke av sine Boeing fly. Samtlige Braathens 737-400 og 500 fly er forlengst ute av flåten. Av Boeing 737-600 som SAS var lanseringskunde er det nå i underkant av 10 fly tilbake i flåten av. Av over 50 Boeing 737-800 er det 29 fly tilbake, det samme antallet Boeing 737-700 som opereres i dag.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET…

SAS Airbus A320 -Foto: Hangar.no

På Airbus siden opererer SAS en flåte med 11 Airbus A320 classic, mens flåten med Airbus A320neo nå strekker seg til 12 fly. I tillegg operere SAS Irland fem Airbus A320neo fly.

Med farten på utfasing av selskapets Boeing 737-flåte vil det en gang så Boeing-dominerte flyselskapet i fremtiden ha omstrukturert driften til en enhetsflåte med Airbus-fly.

Det gjenstår derfor fortsatt å se om SAS endrer avtalen på 50 nye NEO-fly til A321neoLR eller andre versjoner ut over i årene som kommer.

Airbus A300 – LN-RCA i 1980 på Fornebu. Foto: SAS

Kommentarfeltet er stengt.