Hangar.no
FOTO: Dirk Grothe etter avtale

SAS mottok første Airbus A321LR

SAS FIKK levert sin første av tre aIRBUS A321LR på leie fra Air Lease Corporation i dag torsdag, dermed blir selskapet den nyeste operatøren av denne versjonen.

Airbus A321LR er utstyrt med to CFM Leap-1A-motorer. Flyet to i dag av fra Airbus-fabrikken i Hamburg og fløy hjem til København. Tankene på flyet ble fylt opp med 10 prosent blanding av miljøvennlig drivstoff.

Airbus Long Range versjon av A321 kan legge bak seg 7400 kilometer på fulle tanker. Dagens Airbus A321neo kan fly 6500 kilometer, A321neo XLR kan legge bak seg 8700 kilometer.

Den klassiske Airbus A321-200 kunne legge bak seg 4350 kilometer.

SAS har valgt å ha en kabin med tre klasser, tilsammen 157 seter, hvor 22 er SAS Business, 12 seter er SAS Plus og 123 er SAS Go. Flyene skal benyttes på transatlantiske ruter fra de Oslo, København og Stockholm.

Dette første flyet blir nå parkert i København i påvente at luftfarten skal ta seg opp igjen.

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som passer godt til det skandinaviske markedet. Det gir oss muligheten til å tilby reisende flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS.

Kabinen i SAS’ A321LR vil kunne gi optimal komfort og oppfylle de høye forventningene hos de som reiser ofte. Redusert støynivå i kabinen, mood lights og høyhastighets WiFi vil bidra til god reiseopplevelse.

A321LR er en del av den nyeste generasjonen av fly og forventes å redusere klimautslippene med rundt samme mengde som da SAS introduserte A320neo, hvis karbonutslipp er rundt 15–18 prosent lavere enn et fly av samme størrelse fra forrige generasjon.  

– Det er svært viktig at luftfarten reduserer sine utslipp, og SAS tar sitt ansvar i så måte. Vi er nå inne i en ambisiøs plan med leveringer av de mest miljøvennlige flyene til 52 milliarder, og vi kjøper stadig mer avansert biodrivstoff som i volum vil tilsvare trafikken på våre innenlands flygninger i Skandinavia innen 2030. Nå har vi også gjort det mulig for alle kunder å kjøpe miljøvennlig biodrivstoff tilsvarende hele eller deler av sin flyreise når de bestiller SAS-billett, sier Torbjørn Wist.

Foto: Dirk Grothe etter avtale

Andre nyheter

Icelandair-musikkfestival skal strømmes fra Island

Hans Olav Nyborg

EASA godkjenner MAX-flyene men ber om en tredje sensor på flyet innen 2022

Hans Olav Nyborg

Avinor skal vurdere sjømatsenter på Gardermoen på nytt

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer