Både flyselskapet SAS og Norwegian opplever at medlemmer av bonusprogrammene blir frastjålet bonuspoeng. Bare de siste månedene har flyselskapet SAS opplevd 100 saker hvor kunder har blitt frastjålet slike poeng, melder NRK.
– Hvis kundene tar kontakt med oss, vil poengene komme på plass, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen til NRK.
Det er gjennom reisebyråer i Asia at flest saker er oppdaget, hvor bonuspoeng blir overført til kontoer med fiktive navn. Poengene blir så benyttet for reiser i Europa og Asia.
SAS mener det er snakk om organisert kriminalitet og poengterer at det ikke er gjennom systemene til Eurobonus eller SAS at poengene blir stjålet, men gjennom passordlekkasje fra andre tjenester.
– Svindel, eller tyveri av lojalitetspoeng er et økende problem i bransjen. Vi har sett noen få tilfeller av dette, men ikke i form av tyveri fra medlemmers CashPoints kontoer. Vår erfaring er heller at utenlandske profesjonelle aktører leter etter måter å tjene poeng på sine kunders reiser, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian til NRK.