Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg
Norden

SAS og Norwegian opplever svindel med bonuspoeng

Både flyselskapet SAS og Norwegian opplever at medlemmer av bonusprogrammene blir frastjålet bonuspoeng. Bare de siste månedene har flyselskapet SAS opplevd 100 saker hvor kunder har blitt frastjålet slike poeng, melder NRK.

– Hvis kundene tar kontakt med oss, vil poengene komme på plass, sier kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen til NRK.

Det er gjennom reisebyråer i Asia at flest saker er oppdaget, hvor bonuspoeng blir overført til kontoer med fiktive navn. Poengene blir så benyttet for reiser i Europa og Asia.

SAS mener det er snakk om organisert kriminalitet og poengterer at det ikke er gjennom systemene til Eurobonus eller SAS at poengene blir stjålet, men gjennom passordlekkasje fra andre tjenester.

– Svindel, eller tyveri av lojalitetspoeng er et økende problem i bransjen. Vi har sett noen få tilfeller av dette, men ikke i form av tyveri fra medlemmers CashPoints kontoer. Vår erfaring er heller at utenlandske profesjonelle aktører leter etter måter å tjene poeng på sine kunders reiser, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian til NRK.

Andre nyheter

Sverige: Flytrafikken ned fire prosent

Hans Olav Nyborg

SAS-pilot stanset med promille

Hans Olav Nyborg

Bildespesial: Bjørn Kjos gjennom 17 år

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer