Foto: Hans O. Nyborg

Det irske flyselskapet CityJet som flyr regionale ruter på oppdrag for SAS, må nå utsette en planlagt sammenslåing av selskapet med det spanske Air Nostrum.

Prosessen har pågått i snart to år for å etablere det som blir det største regionale selskapet i Europa. Nå er planene lagt på is inntil videre, for begge selskapene er det nå en kamp om å overleve koronaviruset og krisen luftfarten gjennomgår.

-Vi har ikke slått fra oss jobben med å danne ett selskap av dem og oss, men akkurat slik situasjonen er nå må vi fokusere på hvert vårt og sørge for at vi klarer å overleve gjennom krisen, sier Pat Byrne som er grunnlegger av selskapet CityJet i Irland til avisen The Idependent.

Byrne påpeker at både CityJet og Air Nostrum er i samme båt, det er bare snakk om å øse vannet ut av båten raskt nok, før den synker.

CityJet opererer en rekke CRJ-fly for SAS på regionale ruter. Nå er de fleste av selskapets 1200 ansatte permittert, inkludert 430 ansatte i Irland.

Selskapet har valgt å parkere flyene på sine baser i Dublin, København og Stockholm ettersom det her er teknisk personell tilgjengelig som kan etterse vedlikehold på flyene mens de står på bakken.

Byrne er kritisk til de store forskjellene rundt hva staten betaler permitterte ansatte i de forskjellige landene i Europa. Mens det i Irland utbetales rundt 2000 kroner i uken per ansatt, ligger månedsutbetalinger i Danmark på rundt 30.000, og i Sverige på 40.000 kroner måneden sier direktøren. til avisen.

-Det er rett og slett urettferdig og veldig skjevt fordelt mellom land i EU, legger han til.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no