Foto: Hans O. Nyborg

Norske SAS-flygeres Forening (NSF) mener selskapets planer om å dele opp produksjonen i fire deler, er et hån mot ansatte i selskapet.

Pilotforeningen viser til at det er 5000 ansatte som har måtte slutte i flyselskapet, av disse er det 200 norske piloter. Ved å dele opp produksjonen i Connect og Link, Irland og en fjerde enhet omgår SAS en femårig gjenansettelsesplikt for de oppsagte pilotene. SAS er ikke ening i dette.

– Dette er umoralsk, uetisk, og usolidarisk. Det SAS-ledelsen gjør nå, er en hån mot de rundt 560 SAS-pilotene som er oppsagt. Disse går på Nav og venter på gjenansettelse, sier NSF-leder Christian Laulund til E24.

(+) Skifter navn på SAS Irland og oppretter fire produksjonsenheter

Link skal operere Embraer 195, mens SAS Connect skal operere Airbus A320neo. NSF mener det utelukker at piloter som har mistet jobben kan søke, fordi de kreves sertifisering på disse flytypene. De fleste som ble oppsagt har sertifikat for å fly typen Boeing 737, skriver NSF.

– Alle våre flygende ansatte som har vært permittert er tilbake i sin «gamle» jobb. Dersom norske, arbeidssøkende cabin crew eller piloter ønsker, kan man selvsagt som alle andre søke på jobb i datterselskapene, sier pressesjef John Eckhoff til E24.