Foto: SAS Museet, Gardermoen

I dag 1. august fyller flyselskapet SAS 75 år. På denne dagen i 1946 ble det underskrevet en avtale mellom de tre skandinaviske landene, om oppstart av et felles selskap som skylle fly langdistanseruter.

Under forhandlingene som pågikk fra mars samme år, ble det i lengre tid foreslått at hovedkontoret til selskapet skulle ligge i Oslo. Men selv om dansker og nordmenn var enige, var ikke svenskene dette. Dermed ble det til at hovedkontoret skulle plasseres i Stockholm.

Da planene for SAS ble fremlagt 1. august, var det fortsatt ikke enighet om hvilke flyplasser i de tre landene som skulle få utenlandsruter over Atlanterhavet. Rutene skulle flys fra Skandinavia via Prestwick, i South Ayrshire på sørvestkysten av Skottland til Gander ved New York.

Moderselskapene DDL i Danmark, DNL i Norge og ABA i Sverige skulle hver avse en Douglas DC-4 som skulle benyttes av det nye selskapet SAS på disse rutene. I tillegg ble det bestemt at norske DNL og danske DDL skulle kjøpe inn hver sin Boeing Stratocruiser. Noe som ikke ble noe av.

Selv om flere aviser i desember 1946 skrev at SAS hadde meddelt at det var lagt inn bestilling på fire Boeing Startocruisers, til en verdi av 32 millioner svenske kroner. Flyene skulle fly til New York og flytiden skulle dermed presses ned fra 14 til 12 timer.

Friheten, 1. august 1946

SAS ble dannet over natten til 1. august og det ble bestemt at styret i selskapet skulle bestå av seks personer, to styremedlemmer fra hvert år. Styreledervervet skulle baseres på ett og ett år, og gå på rundgang mellom landene.

Per A. Norlin fra svenske ABA/SILA ble første direktør for SAS. Ved oppstarten ble det satt inn en DC-4 Skymaster fra dansk og norsk side hver, mens ABA satte inn to av sine fly.

Avtalen om å drifte SAS ble inngått for en periode på fem år.

NEW YORK

Da SAS i september 1946 startet den første ruten mellom Skandinavia og New York, ble denne startet fra Stockholm og fløy med mellomlanding på Gardermoen og Kastrup før New York. På mandager var det mellomlanding i Oslo, mens det var Kastrup sin tur onsdager. Returen var til Danmark på torsdager, og til Oslo på lørdager.

Billettprisene Oslo til New York var 2,150 kroner på åpningsdagen, noe som tilsvarer 48.600 kroner i 2021. SAS reklamerte med at Atlanterhavspassasjerene dermed fikk fly gratis mellom Stockholm og Oslo, eller Stockholm til Kastrup og andre veien.

Ruten mellom Stockholm og Buenos Aires som startet opp i oktober 1946 kostet 4000,- for en billett, i dag tilsvarer dette 90.400,- i 2021.

SAS DC-4 1946 – Foto: SAS Museet Gardermoen