Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet SAS tapte 1,2 milliarder svenske kroner i sitt fjerde kvartal. Torsdag la selskapet frem resultatet med årsregnskap som gjelder fra november i 2021, og frem il utgangen av oktober i år.

I løpet av regnskapsåret tapte flyselskapet åtte milliarder svenske kroner.

I løpet av fjerde kvartal har vi notert det høyeste antallet passasjerer siden pandemien startet. Kapasiteten vår økte med 15 % sammenlignet med tredje kvartal og vokste 52 % fra år til år. Vi er også stolte over å se at vår kundetilfredshetsindeks øker, noe som betyr at ikke bare våre verdsatte kunder fortsetter å velge oss, men det indikerer også at de setter pris på produkttilbudet vårt, sier Anko van der Werff, direktør i SAS i en pressemelding.

Videre skriver flyselskapet;

Kostnadsreduksjoner på tvers av virksomheten er fortsatt i fokus for å sikre vår kostnadskonkurranseevne. Totale driftskostnader i kvartalet endte på 10,7 milliarder SEK og de totale driftsinntektene endte på 10,7 milliarder SEK for kvartalet. Totale inntekter økte med 24 % sammenlignet med tredje kvartal, en år-til-år forbedring på omtrent 4,9 milliarder SEK, men fortsatt 21 % under fjerde kvartal i 2019, som var upåvirket av COVID-19.

Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var SEK 8,7 milliarder. Operasjonell kontantstrøm i kvartalet utgjorde en innstrømning på SEK 0,4 milliarder, sammenlignet med en innstrømning på SEK 1,1 milliarder for samme periode i fjor.

AUGUST 2022–OKTOBER 2022

  • Inntekter: 10 651 (5 762) MSEK
  • Resultat før skatt (EBT): -1 701 MSEK (-945)
  • Resultat før skatt og sammenlignbare poster: MSEK -1 626 (-911)
  • Resultat etter skatt for perioden: MSEK -1 238 (-744)
  • Resultat per ordinær aksje: SEK -0,17 (-0,12)

NOVEMBER 2021–OKTOBER 2022

  • Inntekter: 31 824 (13 958) MSEK
  • Resultat før skatt (EBT): MSEK -7 846 (-6 525)
  • Resultat før skatt og sammenlignbare poster: -7 941 MSEK (-6 382)
  • Resultat etter skatt for perioden: MSEK -7 048 (-6 523)
  • Resultat per ordinær aksje: SEK -0,97 (-0,94)
ANNONSE
Forrige artikkelUSA: Senatet diskuterer dispensasjon for nye MAX-modeller
Neste artikkelIsraelsk flyselskap byr på kjøp av Smartwings