Flest reisende klager på SAS i Sverige, det kommer fram, av statistikken til ARN – Allmänna reklamationsnämnden som har oppsummert 2011.

Totalt kom det inn 1.661 klager på turoperatører, flyselskap og hendelser som skapte problemer for de som var reisende og passasjerer.

-Det er flest problemer med forbundet med flyvningen når det kommer klager inn til oss, sier presseansvarlig i Allmänna reklamationsnämnden til Dagens Industri.

På reisearrangør-siden var det de det to store selskapene Ving Resor og Fritidsresor som fikk flest klager mot seg, men på flyselskap listen er det SAS som topper klagelisten med 123 anmeldelser mot seg.

På toppen av listen finner vi SAS, mens Ryanair og Norwegian havner på de neste plassene.

ARN melder at det er i størst grad de svenske flyselskapene som retter seg etter avgjørelser som blir tatt, og som går i favør av den reisende. Finnair, Lufthansa og Ryanair retter seg som regel aldri etter pålegg eller avgjørelser som blir tatt av ARN.

Her er hele listen med antall klager i Sverige i 2011:

Antallklager mottatt (Flyselskap uthevet)

Selskap Antallet med klager till ARN 2011
SAS 123
Fritidsresor 79
Ryanair 71
Norwegian 66
Lufthansa 62
Ving 60
Apollo 49
Viking Hellas 45
KLM Royal Dutch Airlines 42
SJ 41
Turkish Airlines 33
Aer Olympic 30
Solresor 28
Britsh Airways 23
Thomas Cook 19
Detur 18
Thai Airways 17
Air Baltic 16
Airtours 6
Delta Airlines 15
Travelstart 13
Wizz Air Hungary Airlines 13
Finnair 12
Austrian Airlines 11
Flygppoolen 11
Ticket 11
Travellink 11
Air Berlin 10
City Airline 10
Hotels.com 10
Spanair 10
Travelpartner 10
TUI Fly Nordic 10
ANNONSE
Forrige artikkelWiderøe sliter på Brønnøysund-rute
Neste artikkelTUI-selskapene fornyer sitt fargeskjema