18.5 C
Oslo
21/09/20
Hangar.no

SAS vurderer 787

Flyselskapet SAS har listet seg rundt i kulissene under Boeings besøk på Gardermoen forrige uke, selskapet vurderer nemlig hvilken type som skal bli den framtidige langdistansemaskinen for selskapet.

I følge VG Nett skal innkjøpsansvarlige i SAS ha fått komme ombord i Boeing 787 og blitt med på flyturen da 787 forlot Norge med kursen mot Italia sist fredag.

SAS vurderer Boeing 787 Dreamliner som et godt alternativ, men i følge selskapet ønsker de å satse på den større utgaven av flyet, enn den som nå rulles ut i markedet.

Airbus eller Boeing

Men SAS-ledelsen er ikke fremmed for å vurdere også Airbus-alternativet A350 som har større kabinbredde enn 787.

– Romfølelsen er enorm på Airbus A350XWB – større enn på konkurrenten fra Boeing, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til VG, som bekrefter at selskapet er på jakt etter splitter nye langdistansefly.

Selskapet mener at Boeings 787-8 som nå besøkte Norge er for liten for de operasjoner som det flys på i dag, derfor vil heller selskapet, dersom Boeing er rett marked med rett pris, og vente på den nye 787-10. Boeing 787-10 vil kunne ta 315 passasjerer, mot 787-8 som kan ta inntil 215.

Eneste utfordring er at SAS satser kortene på et fly som i 2012 fortsatt er under vurdering av flyprodusenten, og ikke er kommet fram til endelig avgjørelse om vil bli produsert.

Flyflåten til SAS langdistanse som består av Airbus A330 og Airbus A340 i dag har en snittalder på 8-10 år nå, og derfor har selskapet startet arbeidet med å se seg etter nye fly.

For det skandinaviske selskapet vil det også bli et spørsmål om finansiering av nye flykjøp, sett i forhold til de negative resultatene som sist ble fremlagt.

Kan ta lang tid

En avgjørelse om kjøp av nye fly til operasjonene SAS har på langdistanseruter kan drøye enda en stund. Selv mener selskapet at en slik avgjørelse kan bli tatt i løpet av dette året. Mye tyder allikevel på at det vil drøye ende en stund før SAS kan åpne champagne-flasken og feire flybestilling.

Selskapet må først komme seg på riktig kurs økonomisk og avgjørelse om et salg eller ikke bli også avgjørende for framtiden til SAS.

Andre nyheter

SAS med sin nye Airbus A350-900 fra Brasil til Oslo i dag.

Jan-Kåre Folstad

SAS-streiken er over – flyene letter igjen fredag

Steffen Sundt

Nær 300.000 rammet av streiken – over 500 kanselleringer onsdag

Steffen Sundt

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer