Det er nylig publiserte dataregistreringer fra Aireon LLC-satellitten som ligger til grunn for at Canada, og USA valgte å sette alle Boeing 737 MAX-fly på bakken.

Nå kommer det frem at data fra registreringen av det aktuelle flyet via det nye systemet, har fanget opp de siste minuttene før flyet styrtet.

Fra før er det klart av flere radartjenester som Flightradar og Avirad klarte å fange data fra Ethiopian Airlines 737 MAX frem til noen minutter før det styrtet. Men manglet dekning for å få hele flyturenfrem til styrten registrert.

Dermed har havarikommisjonen i Etiopia sammen med den amerikanske havarikommisjonen NTSB nye data å se over, som kan gi nærmere svar på hva som skjedde.

I følge nyhetsbyrået Bloomberg ble data fra det nye satellittsystemet levert over til U.S. National Transportation Safety Board, FAA og en rekke andre luftfartsmyndigheter onsdag.

Aireon LCC benytter seg av 66 satellitter i omkrets rundt jordkloden, systemet er en helt ny måte å registrere bevegelsene til flytrafikken verden over. Innen 2020 skal alle fly i USA ha montert inn et nytt GPS system som satellittene kan bruke til å spore alle bevegelser langt bedre enn dagens radarsystemer som har flere hull i dekningen.

ANNONSE
Forrige artikkelCanada gir etter for press – stenger luftrommet for bruk av 737 MAX
Neste artikkelDette er Boeings MCAS-system