Det nederlandske flyselskapet KLM velger fra og med kommende sommersesong å sette inn en av sine da nye Airbus A321neo på rute mellom Amsterdam og Stockholm Arlanda.
I en pressemelding skriver selskapet at det fra og med 26. august vil introdusere flytypen på denne ruten.
-En modernisert flåte er en svært viktig del av vår strategi for å redusere utslipp. I dag består vår flåte av 21 % av den såkalte nye generasjons fly. Målet vårt er å nå 64 % innen 2028. Disse nye flyene sparer 15 % drivstoff og reduserer dermed utslippene med 15 % samtidig som de er 50 % mer stillegående, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål i Air France og KLM North Europe
KLM vil sammen med Transavia introdusere 100 nye fly de neste årene for å oppgradere flåten som brukes i Europa. Den første av de 100 A321neoene ble tatt i bruk i desember av Transavia.
Det er så langt ikke planer om å benytte A321neo på ruter fra Amsterdam til København eller Oslo.
-En annen viktig del av vår strategi for å gjøre luftfart mer bærekraftig er å redusere mengden fossilt drivstoff så mye som mulig og øke bruken av bærekraftig biodrivstoff (SAF) som kan redusere utslippene med opptil 75 %. De siste to årene har Air France og KLM vært de største brukerne av SAF globalt. I 2023 brukte vi 80 000 tonn SAF, som tilsvarer 16 % av den totale SAF-produksjonen. Vi er stolte av å være på toppen av den listen, mens bare 3 % av alt fornybart drivstoff går til luftfart. Vi trenger mer produksjon og også i Norden, legger Hagelber til.