Hangar.no
Airbus A380, 2007 - Foto: Hans O. Nyborg

Siste: Airbus ber flyselskap sjekke 25 A380 for sprekker i vingene

Den europeiske flyprodusenten Airbus har sendt ut et AWD ( air worthiness directive ) i samarbeide med EASA ( European  Aviation Safety Agency ), der operatører av verdens største passasjerfly må sjekke vingene for sprekkdannelse.

Flyprodusenten skriver i et memo at det er funnet små sprekkdannelser i vingene på de tidligste Airbus A380 som ble bygget. Det er snakk om 25 fly av de første som ble montert i Toulouse i Frankrike i årene 2006 til 2008.

I direktivet som er sendt ut fra europeiske luftfartsmyndigheter fremgår det at dersom denne tilstanden på vingene ikke blir oppdaget, og ivaretatt, kan det medføre strukturelle feil i vingen som igjen kan bli katastrofale som resultat.

Det var 5. juli at direktivet ble sendt ut til samtlige operatører av kjempeflytypen. Det bes om at vingene blir ettergått med ultrasonisk scanning som kan avdekke selv sprekker på kun få millimeter. Den franske avisen Les Echos siterer en talsmann for EASA som anbefaler at flyselskapene som har Airbus A380 fra de første 25 produserte flyene, starter arbeidet umiddelbart med å sjekke vingene.

Flyene er levert i sin tid til blant annet Singapore Airlines, Emirates, Qantas og Malaysia Airlines.

Hi-Fly A380 må sjekkes

Et av flyene som blir omfattet av sjekken er Airbus A380 flyet som det portugisiske selskapet HiFly kjøpte brukt etter at Singepore Airlines faset dette ut. Flyet ble produsert med serienummer 067 og var ferdig i mars 2008.

Foto: Hans O. Nyborg

Flyet har blant annet vært utleid til Norwegian og Thomas Cook.

Andre gangen det skjer

Dette er ikke første gangen at produsenten oppdager sprekker i vingene på kjempeflyene. I 2012 ble det også oppdaget at det var begynt å bli sprekker i flere av flyene som var levert til flyselskap verden over.

Det kostet Airbus millioner av euro i reparasjoner.

Andre nyheter

Har byttet ut 50 flymotorer i løpet av de første to årene med A220

Hans Olav Nyborg

De Havilland sikrer seg første bestilling av Dash 8

Hans Olav Nyborg

Testpiloter hos Boeing tilbakeholdt informasjon om MAX-problemer

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer