Med en Calvin Klein-uniform fra fordums tid fikk kabinansatte Kari Eriksen en perfekt avslutning på sin SAS-karriere. På flyvningen SK955 mellom Oslo og Miami denne uken markerte det slutten på over 50 år som ansatt i flyselskapet.
I følge flyselskapet selv er Eriksen den kabinansatte som har vært ansatt lengst sammenhengende i selskapets historie.
-Jeg fikk en overveldende avslutning med honnør sprøyting fra brannvesenet og blomster og det hele. Ettersom jeg har stått løpet ut og vært i hele 50 år, så er det fordi jeg har elsket jobben min. Kollegaene ombord og møtet med forskjellige passasjerer har gitt meg stor glede, og jeg har alltid sett frem til å gå på jobb, sier Kari Eriksen til Hangar.no.
Med 50 år som kabinansatt har Eriksen sett mye endre seg i bransjen, og kanskje spesielt arbeidsforholdene i selve kabinen.
-Hverdagen i bransjen har blitt mye tøffere når det gjelder arbeidstider, men ergonomisk har det blitt store forbedringer. På midten av 1970-tallet, da jeg var ny på Douglas DC-8, hadde vi fortsatt ikke vogner til matserveringen ombord, men sto i midtgangen og langet matbrettene nedover midtgangen til hverandre. Da hadde vi også tunge kaffekanner i metall som var en stor belastning for armer å skuldre. På 1980-tallet fikk SAS utarbeidet den vi har i dag, som mange andre flyselskaper har kopiert. Også utviklingen innen elektroniske hjelpemidler har vært en stor lettelse. Før hadde vi store manualer både for nødtrening og service. Vi måtte søke opp veiledning og prosedyrer i disse bøkene. Nå for tiden blir alt tilrettelagt i en I-pad, og der finner vi alle opplysninger for våre aktuelle flighter, legger Eriksen til.
Gjennom fem tiår har også den nå pensjonerte Eriksen sett en endring i hvem som flyr og ikke minst hvordan de som reiste endret seg både i klesstil og kanskje også reisemønster.
– Den største forskjellen fra 1970- og 1980-tallet, er nok hvem som reiser. Før var det forbeholdt velstående folk, for prisen for billettene var jo ganske høy. Da så nok passasjerene på flyreisen som en opplevelse på veien, og de fleste var ganske pent kledd. Nå er det blitt veldig vanlig å fly, og folk har helt sluttet å pynte seg. Selve serveringen var nok også finere før, men fasilitetene ombord har jo blitt bedre særlig i de fremre klassene. Luftkvaliteten ombord har blitt mye bedre, og tenk da det var tillatt å røyke. Det er også merkbart mye mindre støy. Vår nyeste langrutemaskin Airbus A350 er en drøm å fly med og jobbe i. Da jeg kom hjem fra en tur med den, kunne jeg merke stor forskjell på hvordan jeg hadde det. Selv om det hadde vært en lang nattflyvning hjem, var jeg ikke på langt nær så sliten og uttørret som jeg ville vært på en annen maskin, avslutter Eriksen overfor Hangar.no.