Wikipedia

Fraktselskapet FedEx Express har fløyet sin siste DC-10-10F til Victorville i USA, der flyet trolig ender sine dager og blir hugget opp.

I følge fraktselskapet er dette den aller siste DC-10-10 som har vært aktiv i markedet. Flyet, N562FE, har fløyet i nesten 44 år på vingene. Det ble bygget i 1978 og levert i februar samme år til American Airlines. I 2001 ble flyet overtatt av Hawaiian Airlines, før FedEx tok over to år senere.

Flyet har vært aktivt frem til det ble tatt ut av trafikk 2. juni i år.

DC-10-10 ble levert første gang til et flyselskap i 1971, og produksjonen ble avsluttet i 1981 etter at 122 fly av denne versjonen ble bygget. I samme periode ble det også bygget åtte fraktfly av 10-versjonen, mens de resterende som har fløyet i markedet har vært ombygde fly fra passasjer til fraktutgave.

Long Rage-versjonen DC-10-30 ble produsert fra 1972.

Fedex har faset ut hele tre DC-10-10 den siste uken, som alle tre er fløyet til ørkenen, den siste som tok turen er den siste aktive på verdensbasis.