Hangar.no
Foto: Wikipedia
Internasjonalt

Siste kommersielle Boeing 747SP sendt til opphugging

Den siste Boeing 747SP, babyjumboen, som har fløyet kommersielle ruter er nå satt på bakken for godt.

Det er flyselskapet Iran Air som 22. mai i år fløy det siste SP-flyet ut av flåten og satte dette på bakken for godt. EP-IAC, bygget av Boeing i  1977, fikk 41 år i tjeneste for flyselskapet i Iran.

Opprinnelig ble flyet faset ut i juni 2016, men har glimtet til med små flyturer ved behov. Nå er var det plassmangel på flyplassen i Teheran, derfor sendes flyet nå til huggeren som skal hugge opp flyet, deretter skal metallet selges.

Flyet er det fjerde Boeing 747SP som er tatt ut av trafikk hos Iran Air de siste årene. De tre andre flyene har også stått lagret på flyplassen i Teheran, men disse er allerede i full gang med å ende opp som metallskrap i containere.

 Satte rekord på rekord

Da Boeings junior utgave av Boeing 747 kom på markedet var det en show-off fra Boeing å produsere flytypen. Boeing 747SP kunne fly høyre, raskere og lengre enn noen andre kommersielle flytyper på sin tid. Da ikke medregnet Concorden.

Flytypen tok den ene etter den andre rekorden i nærmere 20 år fra den først kom i trafikk i mars 1976. Flyselskapet Pan Am fikk fly nummer fire i produksjonen. Clipper Feedom fikk sin første kommersielle flyvning i april samme år. Pan Am fikk da fortløpende levert 11 slike fly.

Pan Am satte også verdensrekord med Boeing 747, fra John F. Kennedy-flyplassen i New York, via Delhi i India, og Tokyo i Japan så tilbake til JFK, altså jorden rundt på 46 timer og 26 minutter.

På høyden fløy Pan Am sine Boeing 747SP 13 timer i døgnet. Det andre selskapet som satte 747SP i trafikk var South African Airways.

Pan Am solgte sin flåte med 747SP til United Airlines i 1986.

Fortsatt aktive eksemplarer

Verden over er det fortsatt Boeing 747SP som er aktive, ikke i kommersiell trafikk, men for private selskap og som fly for regjeringer og statsoverhoder.

Regjeringen i Saudi-Arabia har et eksemplar som brukes under statsbesøk, selskapet Las Vegas Sands har to egne private VIP-utgaver av SP-flytypen som fortsatt er aktive.

I tillegg har motorprodusenten Pratt & Whitney to Boeing 747SP som brukes som testfly for nye motortyper.

 

 

Følg oss og lik oss:

Andre nyheter

easyJet med rekordantall reisende på ett døgn

Emirates og Etihad i samtaler om å bli ett selskap – Blir verdens største

Krever privatfly utlevert fra Singapore etter finansskandale i Malaysia