Funnene av sprekkdannelser rundt festene mellom vingene og flykroppene på Boeing 737 NG-serien, har nå blitt større i omfang.

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA velger å utvide området som flyselskapene må undersøke for små sprekker. Det er inspeksjon av flere fly som har vist at det er funn av små spekker i skroget, utenfor det området som ligger rundt Pickle fork, festene av vingene til flykroppen.

Det nye direktivet, som antas å bli obligatorisk også i alle andre land enn USA, krever at fly i kategorien høysyklus skal inspiseres på nytt innen 60 dager. Fly i kategorien lavere syklus må inspisere hele området på nytt innen 1000 sykluser. Den globale Boeing 737NG-flåten utgjør cirka 6 300 fly, men bare rundt 25% har nok sykluser til å falle under inspeksjonsmandatene.

Boeing oppdaget det originale problemet da en 737-800 som var forberedt på en konvertering fra passasjer til fraktfly ble inspisert og en sprekk ble funnet i flykroppen. Videre inspeksjon viste sprekker på både venstre og høyre side, melder ATW.