Foto: Lars Christian Hansen (med tillatelse)

Høsten 2018 annonserte Widerøe at to ekstra fly (LN-WIX og LN-WIW) var på vei inn i flåten for å sikre regulariteten i rutenettet. Dette ble høyaktuelt etter at selskapet tidligere i 2018 måtte kansellere flere avganger som følge av av at mange fly sto på bakken både grunnet planlagt vedlikehold og nødvendige reparasjoner.

De to nyeste tilskuddene i Widerøes flåte ankom Norge før nyttår fra Avmax i Canada og har i en tid stått på bakken. Data fra flightradar24.com viser at LN-WIW ble satt inn i ordinær trafikk i midten av juni i år, og har foreløpig fløyet i selskapets rutenett nord for Trondheim. LN-WIW har serienummer 501 og er snart 22 år gammelt. Maskinen ble først levert til Ryukyu Air Commuter i januar 1997.

LN-WIX ble også levert fabrikknytt til Ryukyu Air Communter. Flyet rullet ut av fabrikken i 2003, og er dermed det aller yngste flyet i Widerøes flåte av Dash 8-maskiner. Flyet har også vært ute og testflydd tidligere.