LN-RPG - Foto: Hans O. Nyborg

Klokken 13.00 lørdag tok den siste Boeing 737-600 hos SAS av fra Stockholm Arlanda med kurs for Oslo Lufthavn. Nå er tiden med de små utgavene av Boeings 737NG-serie forbi og nok et kapittel i historiebøkene til flyselskapet.

SK600 var rutenummer på det som er offisielt den siste flyvningen med flytypen i tjeneste for SAS. Turen fra Stockholm til Oslo ble ikke den helt ordinære flyvningen tvers over Sverige. En liten omvei via København Lufthavn Kastrup med en lavflyvning over rullebanen der ble det også tid til med flyet, før kursen ble satt mot Oslo.

I tillegg ble det tid til å ta noen runder utenfor Gøteborg, som i ettertid danner tallet 600, for Boeing 737-600 om en ser på flightradar24.com og rutens oppmerking i ettertid.

Flytiden mellom Stockholm og Oslo ble derfor på litt over to timer i luften. Ved 15.30 tiden var det landing på norsk jord. Nå skal flyet forberedes på en siste flytur til sin endelige destinasjon.

Bestilling i 1995

Det var tilbake i 1995 at SAS og Boeing ble enige om en lansering av flytypen 737-600. Opprinnelig hadde SAS sett seg ut McDonnell Douglas MD-95, senere Boeing 717, som flytype. Douglas var så sikre på at SAS ville legge inn en bestilling på flytypen at de valgte å gå ut med det internt, at nå var salget sikret.

Boeing 737-600 over Seattle – Foto: SAS

Men så kom overraskelsen for hele bransjen, Douglas-fabrikken og ikke minst for analytikere, SAS valgte å kjøpe Boeings 737-600 og ville bli lanseringskude for flytypen.

Valget kom nærmest ut av det blå og selv garvede SAS-folk kunne fortelle at Boeing hadde ikke en gang blitt vurdert helt opp til en avgjørelse ble tatt, det ble nærmest en snuoperasjon i siste liten med valget.

SAS valgte å bestille 35 fly som en endelig bestilling, og en opsjon på ytterligere 35 slike fly. I avtalen lå det inne at SAS kunne endre opsjonene til Boeing 737-700 eller 800 ved behov.

På dette tidspunktet hadde SAS ikke en eneste Boeing 737 i sin flåte. Selskapet hadde hatt flere Boeing 737-500 etter oppkjøpet av Linjeflyg i Sverige, men disse flyene hadde selskapet kvittet seg med. Senere oppjusterte SAS sin bestilling til 55 fly som endelig, og opsjonen til 40 fly.

11 av opsjonene ble endret til Boeing 737-700 og 737-800.

Første fly i 1998 – Seks uker forsinket

Det første Boeing 737-600 flyet kom inn i flåten til selskapet i slutten av september 1998. Det var seks uker senere enn opprinnelig plan for Boeing å levere fra seg dette første flyet.

Første Boeing 737-600 på plass i 1998. Foto: SAS

Årsaken til at det ble forsinkelse på flytypen var forsinkelser i produksjonen på grunn av tekniske utfordringer med den nye flytypen. I tillegg endret det amerikanske luftfartstilsynet kravene til nødutgangene over vingen på flytypen. Det var blitt bestemt at fremfor at nødutgangene besto av dører som måtte tas inn i kabinen og løsnet helt fra sine fester når den ble åpnet, skulle dørene på nødutgangene monteres med fester øverst på døren som gjorde at denne ble dyttet utover og ble stående opp over taket på flykroppen.

De første Boeing 737-600 hadde fått de tradisjonelle nødutgangdørene og derfor måtte det på kort varsel skje en re-design av flyene og nye dører som kunne vippes ut og opp måtte monteres før flyene kunne leveres.

Dette skapte også utfordringer for SAS som måtte leie inn en Boeing 737-700 fra det tyske selskapet Germania, og en ny Boeing 737-800 fra selskapet Sterling European, for opplæring av mannskap før SAS kunne sette sin første Boeing 737 inn i trafikk i oktober 1998.

Begge flytypene var nye i 1997.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET…

Slik var siste tur for SAS siste 737-600 30. november 2019. Skjermdump: Flightradar24.com

Store utfordringer med kvaliteten på 737-600

SAS opererte Boeing 737-600 fra 1998 og frem til nå 30. november 2019. Men det første året var et tøft år for en ny operatør av 737NG-fly, SAS. Boeing sendte nesten daglig ut såkalte Service Bulletins, altså notiser om feil, mangler, oppgraderinger, endringer og justeringer som måtte foretas.

SE FLERE BILDER AV 737-600 NEDERST I SAKEN

På ett tidspunkt skal ledelsen i SAS ha lurt på om kvaliteten på de nye 737-600 var helt opp til den standard en kunne forvente fra Boeing. Et stort problem for selskapet var også det faktum at det var en lang rekke feil i reservedelkatalogen til Boeing for 600 varianten. Det samme var også faktum rundt vedlikeholdsmanualen for flytypen.

SAKEN FORTSETTER UNDER BILDET….

Boeing 737-600 fra SAS (OY-KKE) utlånt til Air Europa i 2003 – Foto: Hans Olav Nyborg

For SAS var det også et problem med setene i kabinen på 600-flyene de første årene. Et stort behov meldte seg raskt for vedlikehold av de nye seteradene, i tillegg til at de tålte langt mindre hard behandling i forhold til det SAS var vant med under vedlikehold.

Motortypen CFM56-7B20 var en positiv overraskelse for SAS, de brukte mindre drivstoff enn det Boeing hadde solgt inn. Det var en bonus å ta med seg oppi alle andre tekniske utfordringer med flytypen.

LES OGSÅ: DISSE FLYTYPENE HAR ALDRI STYRTET

Feil på motortypen forsinket 737-600 produksjonen

Under produksjonen og testingen av 737-600 hos Boeing i Seattle ble det oppdaget at motortypen hadde feil på en gearbox, og at motortypen kunne få ukontrollerte økninger i kraft uten at dette var meningen.

Disse feilene ble meldt inn å være i orden når SAS mottok sitt første fly.

SAS har operert 30 fly av typen Boeing 737-600.

LES OGSÅ: GÅR MOT SLUTTEN FOR DENNE 737 TYPEN I SAS

SE FLERE BILDER UNDER:

Boeing 737-600 over Seattle i 1998 – Foto: Boeing
SE-DOR, Boeing 737-600 ble lånt bort til FlyGlobespan i Storbritannia i 2005. Foto: Hans O. Nyborg
SE-DOT uten SAS-farger i 2004 etter et opphold hos Air Europa siden 2003 – Foto: Hans O. Nyborg
SAS, LN-RRX levert som SE-DNR i januar 1999, faset ut februar 2019- Foto: Hans O. Nyborg
LN-RRY i 2005 var ett av de første med SAS Braathens-merker på. Foto: Hans O. Nyborg
ANNONSE
Forrige artikkelArgentinske medier: Norwegian i ferd med å trekke seg ut av Argentina
Neste artikkelNå er denne flytypen godkjent for 480 seter! – Må bruke doble nødsklier