Flere luftfarteksperter er sjokkert over avsløringene om at SAS har glemt viktig vedlikehold på 28 av sine Boeing 737-fly.

I følge Flemming Jensen i SAS er selskapet usikker på om det har utført det obligatoriske vedlikeholdettersynet hvor en ser etter rust på flyene.

-Vi har avdekket under en rutinekontroll i selskapet at enkelte elementer i vedlikeholdsplanen for våre Boeing 737, ikke er utført slik de skulle ha blitt gjort, sier Flemming til Sveriges Radio.

Totalt 28 fly ble satt på bakken søndag, de flest av disse har tirsdag morgen fått gjennomgått ettersynet for å bli godkjent å fly igjen.

Rundt 500 passasjerer har blitt berørt av at en så stor gruppe fly ble satt på bakken, melder selskapet selv.

Nå skal SAS gjøre en intern granskning på hvordan det var mulig å overse vedlikeholdet som skulle ha blitt utført etter en nøye planlagt plan.

Det er ikke første gangen at SAS blir tatt med buksene nede og ikke har utført vedlikeholdet slik de skulle, 10 av flyene til SAS var i lufta i 2006 selv om de av sikkerhetsgrunner ikke burde ha fløyet fordi de ikke hadde fått vedlikeholdet de skulle hatt.

I 2007 fikk selskapet skarp kritikk av flyprodusenten Bombardier for dårlig vedlikehold av selskapets Q400 fly. I 2002 fikk SAS flengende kritikk av myndighetene for å ha forsømt inspeksjonen av 26 rutefly i 12 sammenhengende år.