Foto: NTSB

I snart 25 år har skjelettet etter Trans World Airlines, TWA, flyet som eksploderte 17. juli 1996, stått montert opp i en hangar i Virginia. Nå mener den amerikanske havarikommisjonen at tiden er kommet for at vrakdelene skal fjernes for godt.

Boeing 747-100 flyet fra TWA eksploderte på vei fra New York til Roma via Paris. Totalt var det 230 personer ombord. En stor del av vrakrestene ble hentet opp fra Atlanterhavet, og samlet i en hangar i New York, hvor et skjelett av jumboen ble bygget opp. Meningen med skjelettet var å sette sammen bitene fra flyet for å se om det var tydelige spor etter hva som hadde skjedd.

Årsaken til at flyet eksploderte ble aldri helt avdekket, men konklusjonen til NTSB ble at damp i drivstofftankene hadde antent på grunn av en kortslutning i det elektriske systemet.

I nesten 25 år har skjelettet nå stått oppført, og fem år etter at undersøkelsene var ferdig, ble det flyttet til Virginia hvor det ble benyttet for å lære opp nye etterforskere til NTSB.

Nå er leieavtalen for lokalene i Virginia utgående, og metodene som benyttes for å etterforske flyulykker andre enn det som har vært standard de siste 20 årene.

Etterlatte etter de omkomne har hatt et krav om at skjelettet aldri skal bli en skue for publikum eller vises frem offentlig, derfor skal selve jobben med å demontere og kaste delene fra flyet foregå etter strenge vilkår skriver Flight Global.

Foto: Wikipedia
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no