Hangar.no
Foto: Hans O. Nyborg

Skal levere første MC-21 i november 2021

Det første MC-21 passasjerflyet som blir bygget for leveranse, skal etter planen overleveres til et flyselskap i november 2021. Det er flyprodusenten Irkut, del av United Aircraft Corporation i Russland som nå skal starte full produksjon av det som er ventet å bli en konkurrent til Airbus A320 og Boeings 737 i Russland og Asia.

Sertifiseringsarbeidet hos russiske myndigheter er i full gang og er ventet å bli ferdig sommeren 2021. Dermed ligger det meste til rette for at flytypen kan leveres fra og med november samme år.

Prosjektet har blitt flere år forsinket, først og fremst ettersom produsenten hadde valgt å satse på en lang rekke kjente komponenter produsert i USA og Europa. Men ettersom sanksjonene fra USA har sørget for at det ikke blir levert vestlige komponenter til Russland, har produsenten måtte utvikle egne komponenter i Russland.

KABINEN I mc-21-300

EASA vil starte godkjenningen av flytypen etter at Russland har fullført sitt arbeide, dermed blir trolig ikke MC-21 godkjent for å fly i Europa før tidligst i 2022.

Flyprodusenten har i dag montert to PW1400G motorer på sitt testfly, men ettersom dette er vestlige flymotorer må det byttes til russiske når flytypen skal leveres til flyselskap. Der er det den russiske flymotoren PD-14 som nå har fått russisk godkjennelse, som skal benyttes fra 2022.

MC-21 er et fly som på mange måter minner om Airbus A320, og flytypen ble utviklet i årene mellom 2001 og 2006, som en erstatter for Tupoelv 154 som skulle fases ut. YAK 242 ble benyttet som mal for den nye MC-21 som skal kunne ta mellom 163 og 211 passasjerer.

MC-21-300 kan legge bak seg 6000 kilometer på fulle tanker med full kabin. Kostnaden for bruken av flyet i trafikk er beregnet til å ligge på 15 prosent under andre russiske flytyper i bruk. Russiske Aeroflot blir første kunde til å ta i bruk MC-21. Så langt har Russland notert seg for 175 bestillinger av flytypen.

Kabinen på MC-21-300

Andre nyheter

EASA godkjenner MAX-flyene men ber om en tredje sensor på flyet innen 2022

Hans Olav Nyborg

SAS mottok første Airbus A321LR

Hans Olav Nyborg

Gresk flyselskap bestiller Airbus-fly

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer