Foto: Hans O. Nyborg

Det første MC-21 passasjerflyet som blir bygget for leveranse, skal etter planen overleveres til et flyselskap i november 2021. Det er flyprodusenten Irkut, del av United Aircraft Corporation i Russland som nå skal starte full produksjon av det som er ventet å bli en konkurrent til Airbus A320 og Boeings 737 i Russland og Asia.

Sertifiseringsarbeidet hos russiske myndigheter er i full gang og er ventet å bli ferdig sommeren 2021. Dermed ligger det meste til rette for at flytypen kan leveres fra og med november samme år.

Prosjektet har blitt flere år forsinket, først og fremst ettersom produsenten hadde valgt å satse på en lang rekke kjente komponenter produsert i USA og Europa. Men ettersom sanksjonene fra USA har sørget for at det ikke blir levert vestlige komponenter til Russland, har produsenten måtte utvikle egne komponenter i Russland.

KABINEN I mc-21-300

EASA vil starte godkjenningen av flytypen etter at Russland har fullført sitt arbeide, dermed blir trolig ikke MC-21 godkjent for å fly i Europa før tidligst i 2022.

Flyprodusenten har i dag montert to PW1400G motorer på sitt testfly, men ettersom dette er vestlige flymotorer må det byttes til russiske når flytypen skal leveres til flyselskap. Der er det den russiske flymotoren PD-14 som nå har fått russisk godkjennelse, som skal benyttes fra 2022.

MC-21 er et fly som på mange måter minner om Airbus A320, og flytypen ble utviklet i årene mellom 2001 og 2006, som en erstatter for Tupoelv 154 som skulle fases ut. YAK 242 ble benyttet som mal for den nye MC-21 som skal kunne ta mellom 163 og 211 passasjerer.

MC-21-300 kan legge bak seg 6000 kilometer på fulle tanker med full kabin. Kostnaden for bruken av flyet i trafikk er beregnet til å ligge på 15 prosent under andre russiske flytyper i bruk. Russiske Aeroflot blir første kunde til å ta i bruk MC-21. Så langt har Russland notert seg for 175 bestillinger av flytypen.

Kabinen på MC-21-300
ANNONSE
Forrige artikkelAir France kutter 7500 stillinger – Inkludert 1000 i HOP!
Neste artikkelIran holder fortsatt tilbake ferdskriver og taleregistrator fra Boeing 737 som ble skutt ned i januar