Reisebransjen har de siste årene vært sterkt påvirket av omverdenen, og ikke minst har nordmenns adferd og tilnærming til reiser blitt påvirket. Nå søker vi oss til andre typer reisemål, ser verdien av billetter som kan avbestilles eller ombookes og har endret prioriteringene våre. I tillegg til Covid-19 har uro, krig og økonomi påvirket vår reiseatferd. Dette viser Tickets store trendrapport Ticket Collection om reiser i 2023.

I løpet av to år med pandemien har de fleste av oss avstått fra ferier i utlandet, og også 2022 ble et annerledes reiseår på grunn av passproblemer, kaotiske flyplasser og kansellerte flyreiser – 47 prosent ønsket å reise mer enn de gjorde i fjor iht. Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. I år planlegger imidlertid nesten annenhver (45 prosent) å reise til utlandet, og de fleste (25 prosent) planlegger å reise utenlands 1-2 ganger.

-Til tross for lavkonjunktur så oppgir nesten halvparten at de planlegger en utenlandsreise i løpet av året. Etter tre år uten ferie i utlandet for mange, skal det mye til for at man ikke bestiller en feriereise i 2023. Det vi derimot ser er at det som skjer i verden har påvirket hvordan folk bestiller reiser og hvor de vil reise, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Feriereiser og økonomi – høyere matpriser påvirker mest  

Før pandemien oppga 39 prosent at de hadde endret reisevaner på grunn av frykt for terrorhandlinger eller terrortrusler, tett fulgt av klimautfordringer, oppgitt av 28 prosent. I årets undersøkelse nevner bare 11 prosent klimautfordringer som en faktor som påvirker reisen deres, mens kun 6 prosent oppgir terrortrusler. I tillegg til pandemien er det nå krigen i Europa og den økonomiske situasjonen som har fått oss til å endre reisevaner.

Aller størst innvirkning på feriereisene i 2023 har de økte matvarepriser, tett fulgt av økte strømpriser, høyere boliglånsrenter og redusert inntektsverdi. 29 prosent oppgir at den økonomiske situasjonen ikke vil påvirke feriereisene deres i det hele tatt og 68 prosent oppgir at de fortsatt har tenkt å reise, men tilpasser hvordan og hvor de reiser. Bare 8 prosent har til hensikt å avstå helt fra feriereiser til utlandet i 2023.

Utrygg verden – trygg reising  

Etter tre år med kriser og restriksjoner er det trygghet og forutsigbarhet som gjelder. Å reise skal være enkelt og smidig, helst til kjente ferieklassikere. Dette har blant annet ført til at en større andel velger å bestille charter- eller pakkereise i stedet for å bestille fly og hotell hver for seg. Den største endringen i bestillingsatferd er at 18 prosent oppgir at de nå alltid sørger for å bestille av- eller ombookingsbare billetter slik at man har mulighet til å ombestemme seg dersom noe skjer i verden eller i privatøkonomien. Pris er fortsatt den viktigste faktoren, men stadig flere verdsetter å bestille gjennom en seriøs og veletablert operatør, 51 prosent oppgir at dette er avgjørende for hvor eller med hvem de bestiller utenlandsferien – mot 27 prosent i 2019. Personlige service- og rådgivningsmuligheter (14 prosent) samt reiseselskapets tilgjengelighet via telefon og e-post (19 prosent) har også dukket opp som viktige faktorer som bestemmer hvor man bestiller reisen.

-I 2022/23 har vi merket et økt behov for trygghet ved bestilling av reiser, da de siste årene dessverre har bestått av mange uforutsette hendelser. Trenden med økt behov for fleksible, trygge bestillinger fortsetter inn i 2023, der mange har erfart hvor viktig det er å ha tilgang til råd og bistand dersom noe uforutsett skjer. På spørsmål om hva som var viktigst ved bestilling av reise, svarte fortsatt flest at pris er viktigst, men omtrent like mange sier at en seriøs og veletablert aktør er veldig viktig i 2023, sier Ellen Wolff Andresen.

Vi lengter etter sol og varme 

Hovedårsaken til å reise utenlands i 2023 er for å få sol og varme, dette oppgir 61 prosent i Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. Også det å få kvalitetstid med partneren eller familien, samt å komme seg vekk fra hverdagen, er viktige grunner til å bestille utenlandsferie i 2023 og oppgis av 46 prosent på begge. Det gjenspeiler seg i bookingstatistikken der 6 av 10 reiser på topplisten akkurat nå er reiser til sol og bad, der klassiske favoritter dominerer: Spania og Thailand.

Et utvalg av populære ferieland fra Ticket Collection 2023:

Årets vinner: Spania 

Det mest populære reisemålet er Spania, hvor bestillinger er opp med 10 prosent sammenlignet med før pandemien. Spania er også det reisemålet flest ønsker å reise til i 2023, ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. Spesielt Kanariøyene fremstår som vinnere etter pandemien. Øygruppen er i prinsippet det eneste reisemålet i Europa som har sol- og badevær om vinteren, og har kunnet ta imot et stort antall reisende som før pandemien pleide å reise til Miami eller Asia om vinteren.

Årets taper: Langreiser 

Europa er årets vinner, 78 prosent av reisene som bestilles for øyeblikket går hit. I stedet har langreisene nesten halvert seg, med enkelte unntak som Thailand. Dette skyldes trenden mot det som er trygt og fleksibelt, gjerne innenfor EU, i kombinasjon med høye drivstoffpriser, som fremfor alt gjør lange flyreiser dyrere.

Årets storby: London 

Nordmenns favorittmål for storbyopplevelser, foruten New York, har alltid vært London. Nå som folk ikke egentlig har funnet tilbake til langdistansereiser etter pandemien, er Storbritannia mer attraktivt enn USA. Landet ligger nå på en tredjeplass mens USA har falt fra tredje til tiende plass på topplisten.

Årets raketter: Hellas og Tyskland  

Trenden mot sol- og badereiser i Europa favoriserer Hellas, som er årets største klatrer med en økning i bestillingene på 200 prosent sammenliknet med samme periode før pandemien. Blant storbyreisende har Tyskland raskt dukket opp som en favoritt, med bestillinger opp 28 prosent sammenlignet med 2019 – Frankfurt topper listen tett fulgt av Berlin og München.

Ti på topp land  

1.    Spania (1) 

2.    Thailand (2) 

3.    Storbritannia (4)

4.    Tyskland (10) 

5.    Hellas (ny)

6.    Italia (9)

7.    Tyrkia (6) 

8.    Danmark (ny)

9.    Sverige (ny) 

10.  USA (3) 

ANNONSE
Forrige artikkelAirbus varsler ytterligere forsinkelser for XLR-versjonen
Neste artikkelBabcock i Norge blir Avincis