Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet Norwegian vil ha hele Norden som sitt hjemmemarked og kjernemarked med baser når flytrafikken tar seg opp igjen. De aller fleste rutene vil konsentreres fra de nordiske landene.

I tillegg skal selskapet nå redusere sitt avtrykk hva gjelder langdistanseflyvninger.

-Vi skal fly langdistanse fortsatt, men vil nedskalere våre operasjoner og satse utelukkende på de langdistanserutene der vi vil ha lønnsomhet. Dette skal i hovedsak skje fra det nordiske markedet, sier administrerende direktør Jacob Schram til mediene mandag formiddag.

På spørsmål fra Hangar.no om hva som vil skje med operasjonene i Storbritannia, sier Schram at det er høyst usikkert og at det er det nordiske markedet det nå skal satses på fremover.

New Norwegian

Ledelsen i flyselskapet kaller prosjektet for “New Norwegian” som er satsingen fremover. Selskapet har innsett at det har vokst for raskt, for stort og at mange av de etableringene i markedet som er foretatt, nok ikke alle har ført selskapet videre dit en hadde trodd.

I den nye selskapsorganiseringen ønsker Norwegian å både gå litt tilbake til røttene og oppstarten, samt å satse på de nordiske verdiene.

I følge direktøren skal selskapet nå gjennomgå hele kjeden fra bestilling av flybilletter til passasjeren sitter trygt i flysetet, og strømlinjeforme samt forenkle systemet slik at opplevelsen blir bedre sier Schram.

Reduserer flyflåten

Norwegian vil fremover redusere flyflåten ved at 1/3 av flyene skal leveres tilbake til leasingselskaper. Samtidig har selskapet fått til en avtale med leasingselskapene om at flyene som blir tilbake i flåten er noe Norwegian ikke betaler leie for så lenge flyene står på bakken.

Det betyr at det neste året slipper flyselskapet å betale leien for flyene mens de står inaktive, og etter det må det betales når flyene tas inn i trafikk igjen.

For Norwegian i ny utgave blir det et helt annet rutekart etter koronakrisen, enn det som har vært gjelden før dette.

ANNONSE
Forrige artikkelFikk ja fra aksjonærene til redningspakken for Norwegian
Neste artikkelIsland vurderer eierskap i Icelandair