Foto: Hans O. Nyborg

Air France la ned sitt datterselskap Joon offisielt 27. juni, nå ønsker selskapet å få vekk alle spor etter den kortlevde fiaskoen, det melder franske medier.

På lik linje men en lang rekke andre store flyselskap verden over hadde det franske selskapet et håp om å kapre yngre reisende med sitt nyeste skudd på stammen, Joon. Men både passasjerene og inntektene uteble.

For det franske folket var ikke Joon et alternativ i reisemåte, selskapet fikk raskt et rykte på seg for å være halvveis Air France, men ikke helt fullt ut de som ble forventet.

Selskapet ble startet opp i juni 2017 med første flyvning i desember samme år. Oslo var en av destinasjonene fra Paris som skulle betjenes av Joon. Etter ett år i luften ble det klart for selskapets nye ledelse at både navnet og konseptet ikke ga den avkasting som var ventet.

I april 2018 så selskapet for seg rundt 30 fly innen 2020, men bare få måneder senere ble det klart at dette ikke gikk den veien. I januar 2019 kom det ny ledelse på plass i Air France og det første som sto på dagsorden var å få Joon avviklet og flyene tilbake i flåten til Air France.

Nå er det 16 fly av typen Airbus A340, A321 og A320 som skal males tilbake til moderselskapet så raskt som mulig. De ansatte i Joon er også tilbakeført under Air France som arbeidsgiver fra 1. juli i år.